גיליון 17 – איכות הסביבה, ינו' 06

תיאור מקרה

תיאור המקרה הופנה למערכת ע"י מיה וינשטיין טל, דיאטנית קלינית מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה מחוז צפון שירותי בריאות כללית

ענת (בת 17) הגיעה אלי לקליניקה "כדי להפטר מעודף משקל של 6 ק"ג". ענת נראתה מוזנחת וכבויה. בשטף קצר ומנוכר אמרה: "תבעתי את דוד שלי, הוא התקיף אותי מינית ואני ממתינה להכרעה בפסק הדין". ענת נמצאה במהלך טיפול פסיכולוגי. בנוסף ציירה ופיסלה וביטאה רגשות קשים. לכאורה לא יכלה להיות תקופה פחות מתאימה לדיאטת הרזייה. אך ענת הייתה נחושה למצוא דרך להרגיש טוב יותר, נקי יותר ואולי טיהור לגבי הגוף שלה. המילים טיהור, ניקיון, שלמות ובריאות נרקמו בתיאור המזונות המומלצים. את היום פתחה ענת בדייסת קוואקר. לגבי הירקות והפירות הודגשה חשיבות הטריות ואיכויות הפרי. הפרי האורגני אולי יפה פחות, אבל הוא היה לענת טעים יותר והרגישה שהוא מזין ואמיתי יותר עבורה. ענת חשה שהאוכל עונה לציפיותיה למלא, לנקות ולטהר אותה. במקביל לסל שהשתנה משפע מוצרי דיאט בעבר, למזונות טריים ואורגניים בהווה, הוסיפה בישולים ביתיים, והחלה לאפות לחם, פשטידות וגרנולה. מצאנו עצמנו עוסקות בספרי מתכונים ותזונה מהיבטים של גוף, נפש ורוח. כולי תקווה שהאוכל הזה יהיה תמורה לגופה, משמעותי עבורה ותמורה לנפשה, יחד עם זאת- באילו דרכים אחרות אוכל לעזור לענת?

תשובת הפסיכולוגית טליה לוי טיטיון, פסיכולוגית קלינית ומומחית בהיפנוזה יועצת ומטפלת בשינוי תודעה והרגלים, "רייט מינד", רמת-אביב

בפרשנותי אתייחס לאקופסיכולוגיה – חיבור בין נפש האדם לטבע. העמדה היסודית של התרבות המערבית כלפי עולם הטבע הייתה שאנו יכולים לשלוט בו ולנצלו לצרכנו. עמדה זו אף באה לידי ביטוי באופן בו החברה "מפתחת" את הסביבה על-ידי ניצול בלתי מרוסן של חומרי גלם, כריתת יערות והשלכת זיהום ופסולת. במסגרת יחסי שולט נשלט, בו הטבע הוא קורבן מנוצל והאדם שולט ומנצל, ניתן לראות מקבילה לכך אצל ענת, שכקורבן טראומה חשה שהשליטה על גופה ניטלה מידיה והיא ניצבת חסרת אונים ו'מזוהמת'. גופה הפך לאובייקט שחולל על ידי גורם חיצוני, והיא מנסה להתמודד עם כך על-ידי טקסים של טיהור וחזרה לתחושת שליטה. לתפקיד של ענת כמספקת מזון לגופה יש משמעות סמלית חזקה. גופה המוזנח והמלוכלך מספר לנו על הרגשות המזהמים הקיימים בתוכה, אותם היא רוצה לטהר. התהליך אותו החלה ענת לעבור במהלך הטיפול התזונתי משקם ומבריא ויכול לתת לה הרגשה של שליטה במזון שהיא מכניסה לגופה ובאופן הכנתו ובכך להחזיר את תחושת האיזון והשליטה לגופה שחולל. המלצות: א. להמשיך בפעילות יצירתית של בישול בריא ואפייה, באמצעותה מתעלת החוצה רגשות של זיהום וחוסר שליטה, ובמקומם בוראת לעצמה עולם חדש. ב. טקסי טיהור דרך אכילת מזון בריא אותם ניתן להעצים באמצעות הכנסת מחשבות חיוביות כמו תפילה שתאמר לפני האכילה: "אני מכניסה לגופי מזון נקי ובריא. בכל נגיסה ובליעה הופך גופי לנקי וטהור וחוזר למצבו המאוזן הטבעי". הטיהור יכול להתבצע גם דרך ניקוי פיזי של הגוף, המים נחשבים אלמנט מבריא ומטהר וניתן להמליץ לה להתקלח, וכן דרך פעילות גופנית. ג. בהתעללות מינית ניטלת מהקורבן תחושת השליטה הזו והוא הופך לפסיבי וחסר אונים. ניתן לעזור לה לעבור לעמדה אקטיבית של פעולה ולהציע לה לגדל גידולים אורגניים בגינה או בעציצים. זוהי אף חממה לפיתוח מטפורות של שיקום והבראה. אף אם הצמחים ניזוקים, ניתן לסייע להם בתהליך ההבראה, וכך היא יכולה לסייע גם לגופה ולנפשה החבולים להחלים. ד. ניתן לעודד אותה לטפל בבעלי חיים וכאן מושג אפקט נוסף – אפקט האינטראקציה. בעלי חיים הם אלמנטים מגיבים ודרך הטיפול בהם ניתן למצוא הקבלה לתהליך ההתחזקות והריפוי ולתחושת האקטיביות. ה. ניתן להשתמש בדמיון מודרך: לדמיין טיול מנקה ומטהר של המזון בגופה עד להתפרקותו ברמה התאית ובניית התאים של הגוף מחדש בצורה נקייה וטהורה. לדימויים כח רב והיא יכולה להעצים עצמה בדימויי טיהור וריפוי. ניתן גם לעזור לה לפתח סיפורים היפנוטיים ומטפוריים שיסייעו לבניית תחושת שליטה והגנה. למשל, לבנות איתה סיפור על עץ שנגדע לו ענף. השימוש במטפורות עוקף את מנגנוני ההגנה הרגילים ומסייע להתחבר לחלקים של חוזק בתוך האישיות ולהמשך תהליך השיקום. ו. להעצים את תחושת התקווה והאמונה בכך שלגוף ולנפש יש מנגנונים טבעיים לטהר את עצמם, ולחזור למצב איזון. ז. לבדוק אמצעי ההגנה הנוספים שיש בידה כיום, מלבד הרתעה על ידי הזנחת גופה. לברר האם גופה יכול להיות גם מקור לעונג ולא רק לסבל, לניקיון ולא לזוהמה. ח., כדי לעזור לה להתגבר על הניתוק מגופה נתייחס לתהליך של אחדות ואינטגרציה. התפיסה האקופסיכולוגית רואה את האדם כחלק ממארג אקולוגי שלם וסבורה כי יש לחזק את היחס האינטימי בינו לבין סביבתו. גם התפיסה הבודהיסטית רואה את הנפש כחלק מהיקום. במעגל החיים יש הרס, כמישה ומוות, ואחריהם לבלוב, צמיחה ובנייה חדשה. תפיסה של אחדות ולא של נפרדות. הנטייה שלנו היא להפריד, ליצור דיכוטומיה בין טוב לרע, זיהום וטוהר. המטרה היא להגיע לאינטגרציה. לא לפחד מהמילה זיהום. העולם שאנו חיים בו מורכב מטוב ורע, מלכלוך וניקיון, יש לנסות לעבור מתפיסה דיכוטומית לתפיסה טבעית וזורמת.

ולסיום, נספר על בודהה, שנולד כבן מלך וגדל בעושר והנאה, אך בהגיעו לבגרות יצא מפתח הארמון ולפתע נתקל בתופעות שלא ראה מעולם: עוני, מחלות, מוות. מפגש ראשוני זה עם הסבל גרם לו לזעזוע עמוק והוא יצא למסע על מנת למצוא את הדרך לשחרור ממנו. הוא פיתח תורה המבוססת על מדיטציה, התמקדות והתבוננות פנימית ככלים לשחרור והארה. סבל, פגיעה וזיהום הם חלק מהמציאות, אך לנו יכולה להיות שליטה על שינוי התפיסה של האירועים הללו. אל לענת להאשים עצמה, יש לכוון אותה להזין עצמה באהבה וחמלה דרך מזון פיזי ורוחני כאחד, לקבל את החולשות והזיהומים שקיימים בתוכה ומחוצה לה כפי שקיימים בה גם טוהר ועוצמות.