
ממשל תאגידי והתנהלות עסקית אתית
מחויבים להתנהלות עסקית אתית
תפיסה
תנובה בחרה חמישה ערכים מרכזיים, שהיא רואה בהם עמודי התווך של פעילותה, ביניהם: יושרה ומצוינות – והיא מקפידה כי ערכים אלו ינחו את פעילותה היום-יומית. מחויבות זו באה לידי ביטוי בקוד האתי של תנובה, בתרבות הארגונית, בהכשרות לעובדים, בהתנהלות עם ספקים ועם כלל מחזיקי העניין שלה.
מחויבות
תנובה, כחברה מובילה בישראל, אחראית, אכפתית ומוסרית, רואה עצמה מחויבת להתנהלות עסקית אתית.
יעדים
- 100% הטמעה של הקוד האתי בקרב כלל מחזיקי העניין של תנובה עד 2035
- 100% מעובדי.ות קבוצת תנובה, יקחו חלק בהדרכה שנתית על הקוד האתי והנהלים התומכים – עד סוף 2024
- 50% מהספקים המהותיים של קבוצת תנובה יכירו את הקוד האתי של הקבוצה – עד 2025
- פרסום מסמכי מדיניות בכל הנושאים המהותיים – עד 2025



מהלכים מרכזיים
הנהלת קבוצת תנובה
מנגישים את הקוד האתי לעובדים ולמחזיקי העניין
אנחנו מחויבים לנהוג באחריות ובשקיפות מול מחזיקי העניין שלנו, תוך שמירה על אמות מידה מחמירות, כפי שהן באות לידי ביטוי בקוד האתי. אנחנו מעודדים את כל מי שאנחנו מתקשרים אתו לאמץ את אמות המידה שלנו, במטרה לשפר את הסביבה העסקית, בכל מקום שבו אנחנו פועלים.
בנוסף, תנובה מתחייבת שהקוד האתי יהיה נגיש לכל עובדיה ומחזיקי העניין שלה ושהערכים שהוא משקף יוטמעו בקרבם. נמשיך לבחון את המדיניות, האסטרטגיה והיעדים שאנו מציבים לעצמנו כדי לוודא שהם אכן משקפים את העקרונות והערכים שבקוד האתי שלנו. במקביל, אנחנו מרעננים מעת לעת את הקוד האתי, ודואגים שיישאר רלוונטי.
כל עובדינו מחויבים להכיר את הקוד האתי, להבין אותו, וליישם אותו במסגרת תפקידם ופעילותם בתנובה. לשם כך, הקוד מפורסם לעובדים בארבע שפות, וכלל עובדי תנובה מוזמנים להשתתף בהכשרות ריענון שנתיות בתחום. ההכשרות מתקיימות, בין היתר, באמצעות לומדות חווייתיות ומשחקים דיגיטליים שמונגשים לעובדים. בשנת 2021, השקנו לומדה ייעודית חדשה המותאמת לתפעול במכשירים סלולאריים וניידים. במפגשים הפרונטליים נערכות סימולציות לאירועי אתיקה ומתקיימים דיונים עליהם.
להבטחת הטמעה של הקוד האתי, אנחנו בוחנים את שיעור העובדים שעברו הדרכה ומבחן בלומדות, או בכלים אחרים של החברה.
במהלך 2023 התקיימו הכשרות בכל הארגון להטמעת סביבת עבודה מכבדת. התכנית מתבטאת בהדרכות פרונטליות לכלל עובדי הקבוצה ותתמקד בהיבטי מניעת הטרדה מינית והתעמרות לצד הגברת מודעות לקוד האתי בכללותו.
הקו החם
מרבית המקרים שנמצאו מוצדקים הסתיימו בשימועים ובפיטורים.
מניעת שוחד ושחיתות
תנובה מיישמת נהלי עבודה כדי להבטיח התנהלות אתית ולמנוע שוחד ושחיתות. הנהלים כוללים התייחסות לקבלת ומסירת מתנות וטובות הנאה, אירוח והוצאות, תרומות וחסויות, בדיקות רקע לספקים ושותפים עסקיים ועוד. אנחנו מזמינים את כלל מחזיקי העניין שלנו לספק לנו משוב על פעילותנו בתחום, כדי להשתפר.
הגנת מידע ופרטיות
אנחנו עורכים סקרי בטיחות מידע וסיכוני סייבר תקופתיים, ופועלים ליישום מידי של ההמלצות העולות מהם. כל זאת בהתאם למדיניות ולנהלים ברורים לשמירה על הגנת הפרטיות, לאופן הטיפול בכשלים ולהדרכת כל הגורמים המעורבים על שמירת המידע. אנחנו מזמינים את כלל מחזיקי העניין שלנו לספק לנו משוב על פעילותנו בתחום לטובת שיפור מתמיד.
מניעת ניגוד עניינים
הקוד האתי של הקבוצה מתייחס באופן ספציפי להתנהלות העובדים בתחום מתוך אחריות לקבלת החלטות הוגנת ונקייה ממשוא פנים, בין אם בפועל ובין אם למראית עין. התנהלות זו באה לידי ביטוי בעבודתנו מול ספקים, לקוחות וצרכנים.
ניהול סיכונים
המשכיות עסקית
הנהלת הקבוצה אמונה על פיקוח ובקרה אודות יישום המדיניות לצד אישור הקצאת משאבים ותיעדוף הנושא וזאת באמצעות דיונים שנתיים.
ועדת ההיגוי הקונצרנית מתכנסת פעמיים בשנה ומהווה זרוע של הנהלת הקבוצה להנחיה ומעקב אחר ההיערכות ויישום המדיניות בחטיבות, ביחידות המטה ובתאגידי הבת. הוועדה רשאית למנות ועדת משנה תפעולית לביצוע מעקב שוטף על הפעילויות מול החטיבות השונות. בראשה עומד ראש אגף בטחון.
ציות לחוקים ולתקנות
כנגד החברה לא עומדות תביעות בגין הפרת חוקים או תקנות בדגש על חוקי העבודה.
שקיפות וניהול שיח עם צרכנים ולקוחות
שיח עם מחזיקי עניין מתבצע בערוצים שונים ומגוונים כאשר עיקר העשייה בתחום מבוצע כחלק מפעילותנו עם הלקוחות והצרכנים במוקדי השירות השונים. פעילותנו השוטפת מביאה לאיסוף תובנות מהדיאלוג עם מחזיקי העניין השונים על פי תהליכי עבודה מוסדרים, להבטחת למידה, התייחסות וטיפול בתובנות אלו.
האמון שהצרכנים נותנים בנו נובע מעמידתה האיתנה של תנובה מאחורי מוצריה ומותגיה. אנחנו פועלים בהתמדה להעמקת הקשר עם הלקוחות והצרכנים שלנו, בין היתר באמצעות דו-שיח מתמשך, המתאפשר על ידי ערוצי תקשורת ישירים ופתוחים שאנחנו מקיימים עימם. כלל שירותי הלקוחות והצרכנים לציבור הרחב הינם מונגשים עם דגש על מוקדי השירות הטלפונים של תנובה. בנוסף, ניתן לפנות לשירותים באמצעות אתר האינטרנט וערוצים נוספים.
מוקד שירות צרכנים
מוקד שירות הצרכנים של תנובה הוקם ב-1995 והיה מוביל שירותית וטכנולוגית לזמנו, יחסית לחברות אחרות בישראל. זאת כחלק מההבנה כי השיח עם הצרכנים מהותי לפעילותנו בהיבט השירות, אבל בעיקר יוצר הזדמנויות לשיפור מתמיד ובחינת ההשפעות של מוצרינו על הצרכנים. המוקד עצמאי ומנוהל בנפרד משאר פעילות תנובה, על מנת לשמור על נייטרליות ואפקטיביות.
מוקד השירות הינו 'חיישן שטח'. הוא מאפשר לנו לשקף את ציפיות צרכנים פנימה לתוך הארגון, ובמקביל מאפשר לנו להציג כלפי הצרכנים, את מחויבות החברה לשירות איכותי ומקצועי.
כל פניות הצרכנים מתועדות במערכות הטלפוניה והמחשוב, ומהוות בסיס לניתוח מעמיק וצבירת תובנות. אלו מועברות ליחידות העסקיות הרלוונטיות בתנובה ומתורגמות למיזמים ומהלכים לשיפור פעילותנו. לשם כך, אנחנו מפיקים דוחות קבועים למובילי התחומים השונים בחברה. הדוחות מתייחסים לשיפורים שמוצעים על ידי הלקוחות ולהצעות כלליות אחרות.
לצד זאת, אנחנו מפיקים דוחות אד-הוק, כאשר יש מידע המסומן כבעל דחיפות גבוהה לטיפול כדוגמת תלונות והתראות דחופות על מוצרי החברה.
מוקד שירות ללקוחות המוסדיים ולשוק המקצועי
הגינות בשיווק ובפרסום
תנובה חתומה על אמנת השיווק האחראי לבני נוער במטרה לטפל ברגישות ובמורכבות שבפרסום לקהל יעד זה באמצעות מודעות העוסקים בתחום. זאת, תוך קידום ערכים של הוגנות, שקיפות, גיוון וכבוד הדדי, בכל פעילות פרסומית ומתוך כוונה כנה ואמיתית להעצים ולחזק את בני הנוער.
בשנת 2022, תנובה זכתה לראשונה בפרס ה-effie Platinum היוקרתי עבור מהלך תנובה אלטרנטיב. בנוסף, תנובה זכתה בקטגוריות נוספות:
אלטרנטיב | גראנד אפי - מהלך השנה
אלטרנטיב | זהב - בקטגורית משקאות
טל העמק | זהב - בקטגורית מזון
פרסי האפ"י, תחרות השיווק והפרסום האפקטיבי הנערכת ב- 40 מדינות, נחשבים ליוקרתיים בתעשייה השיווקית-פרסומית.
בטיחות מזון
תנובה פועלת לצמצום אירועים שיש להם השפעה על בטיחות המזון. זאת באמצעות תהליך מוסדר לקבלת פניות ותלונות מכלל מחזיקי העניין, ובהתאם לנהלים פנים ארגוניים שנקבעו. כמו כן, קיימים מנגנוני בקרה וניטור להפקת לקחים. לצורך בקרה על אפקטיביות מערך בטיחות המזון, מתקיימות פגישות בדירקטוריון שמקבל סקירה על הביצועים והאירועים הקשורים לבטיחות המזון ומקבל החלטות לעתיד.
בתחום איכות המזון אנחנו פועלים לשיפור מתמיד במדד התלונות, המצביע על שביעות רצון של הצרכנים. חטיבת תפעול החלב וחטיבת המזון מנהלים סט מדדים תפעוליים, כדי ללמוד מהם ולהשתפר.
אחת לשנה מוגדרים יעדי שיפור בכל מדד, המתייחסים למהלכי השקעה בתשתית, בכוח האדם, בניסיון ובידע מצטברים, כולל הפקות לקחים מאירועים. חלק מהיעדים הללו מופיעים במנגנון מעקב היעדים (BSC) החטיבתי, מאושרים על ידי המנכ"ל, ומהווים רכיב במדדי התגמול האישיים של כל מובילי התחום בקבוצה.
המערכות התומכות בפעילויות להשגת היעדים הן מערכות המידע השונות כגון מערכת ניהול האיכות, מערכות נתוני הייצור, מערכי הרכש, האחזקה וההדרכה. כמו כן, הממשק עם הצרכנים והלקוחות באמצעות מוקדי השירות, מספקים למערך הייצור משוב על איכות המוצרים באמצעות דוחות המשקפים את מדד תלונות הצרכנים ומציפים חריגים בזמן אמת.
תנובה יבואן נאות
חברות המזון של הקבוצה אף הן בתהליכי אישור מתקדמים.