נגישות

גיליון 12 – צמחונות, מאי 04

צמחונות ברפואה האלטרנטיבית – זרמים מרכזיים, ד"ר שי פסטרנק, שרה חמו, ד"ר פנינה בר-סלע

בתוך העולם המורכב והמגוון של הרפואה האלטרנטיבית תופסת התזונה מקום מרכזי וחשוב. תורות ושיטות שונות משלבות בקרבן נקודות הסתכלות והתייחסות אל התזונה, תוך שימת דגש על מזון צמחי וטבעי.

מתברר כי אין שיטה דומה לרעותו, למרות הימצאותו של מכנה משותף, ורחבה היריעה מלציין את כולן.

במאמר זה מובאות 3 גישות לאורח חיים, למניעת מחלות ולטיפול, שנולדו בפינות שונות של העולם, וכולן משלבות בקרבן התייחסות לתזונה צמחונית.

איור ודה AYURVEDA

ד"ר שי פסטרנק MD, מנהל מרפאת כללית רפואה משלימה בקיראון

האיור ודה (AYURVEDA בסנסקריט = תורת חיים) הנה שיטת רפואה הוליסטית עתיקת יומין שמקורה בהודו. לאיור ודה שמונה ענפים, וענף הרפואה הפנימית הוא החשוב שבהם. הרפואה הפנימית האיור ודית עוסקת במניעת מחלות כרוניות פנימיות ובטיפול בהן, באמצעות המלצות לאורח חיים, תזונה וצמחי מרפא. מאחר ורבים מצמחי המרפא הללו הם צמחי תבלין המצויים בכל מטבח, ניתן לומר שהטיפול הוא תזונתי בעיקרו.

האיור ודה מבוססת על הדוקטרינה של שלושת הדושות (DOSHA בסנסקריט = טעות), לפיה כל המחלות נגרמות על ידי שלוש קטגוריות בסיסיות של טעויות של הגוף, המשקפות פרע-תיפקוד של אחד או יותר משלושת עקרונות הקיום הבסיסיים של האורגניזם: ואטה (VATA בסנסקריט = המניע), הכוח האחראי למיקצבים הטבעיים, זרימת אויר, נוזלים ואנרגיה בערוצי הגוף ותנועת האברים. פיטה (PITTA בסנסקריט = המשחלף), הכוח האחראי לחילוף חומרים ויצירת אנרגיה. קאפה (KAPHA בסנסקריט = המדביק), הכוח האחראי לתוספת מסה לגוף, מתן צורה לגוף, ויצירת הדור הבא.

בהשאלה, משמשים שמותיהם של עקרונות אלה ככינויים לשלושת טיפוסי הגוף-נפש הבסיסיים המתוארים באיור-ודה. באופן גס ניתן להקביל אותם לסומטוטיפים שתוארו על ידי החוקר האמריקני Sheldon, דהיינו: טיפוס ואטה הנו אקטומורף ומכיל כמות רבה של תנועה, טיפוס פיטה הוא מזומורף ומכיל כמות רבה של אנרגיה וטיפוס קאפה אנדומורף ומכיל כמות רבה של חומר. בהינתן תנאי סביבה שווים, יטה כל טיפוס לפתח מחלות מקבוצת ה"טעויות" שעל שמה הוא קרוי. מכאן שבאספקט המניעתי של התזונה האיור ודית יש להביא בחשבון את טיפוס הגוף. לכל טיפוס גוף המלצות תזונתיות אופיניות. למשל, לטיפוס ואטה מומלץ לאכול מזון מתוק, חמוץ, מלוח, שמנוני וחם, ולהקפיד על שעות אכילה קבועות. לטיפוס פיטה מומלץ לאכול מזון מר, מתוק, מצמת (=עפיץ או קהה), וקר, ולהימנע ממצבי רעב או צמא. לטיפוס קאפה מומלץ לאכול מזון חריף, מר, מצמת, יבש וקל, ולצום מדי פעם.

לאנשים שאינם נוטים במובהק לטיפוס גוף מסוים מומלץ לאכול לפי עונות השנה: תזונת פיטה בקיץ, תזונת ואטה בסתיו ובחורף ותזונת קאפה באביב. כאשר מדובר באדם חולה או "לא מאוזן", ההמלצות הן יותר אינדיבידואליות, ומתייחסות למחלה הספציפית ולכושר העיכול. במונח עיכול מתכוונים למעשה למטבוליזם בכללותו, או במונחים איור ודיים: אגני (AGNI בסנסקריט=אש). כאשר כושר העיכול (אגני) הנו נמוך, נוצרת בגוף "פסולת" המכונה אמה (AAMA בסנסקריט= תוצר הקיבה). פסולת זו סותמת את הערוצים השונים בגוף ומחמירה את חוסר האיזון. מכאן שמהלך המחלה הנו פרי אינטראקציה בין הדושות (הטעויות) והאמה (הפסולת). אותה מחלה אצל שני אנשים שונים "תפוענח" בצורה שונה על ידי המטפל האיור ודי, בשל הבדלים בטיפוס הגוף, מהלך המחלה, כמות הפסולת בגוף וסוג חוסר האיזון הקיים בגוף. הטיפול התזונתי יעשה בשלבים, כאשר השאיפה היא תחילה לסלק את הפסולת, ולאחר מכן להחזיר לגוף את האיזון (לתקן או לסתור את הטעויות), עד להגעה למצב בו האדם משקף את טיפוס הגוף שלו ואת עונת השנה בלבד.

בנוסף, יש להתחשב בהרגלים תזונתיים קודמים, שכן מה שאדם הורגל אליו אינו יכול להזיק לו (הוא מחוסן מפניו). מכאן השאיפה לתזונה קבועה, שאינה מגוונת במיוחד. במידה ונדרש שינוי הרגלים, יש לבצעו בהדרגה.

התזונה עפ"י שיטת האיור ודה מכל האמור לעיל ניתן להבין שהתזונה המומלצת לאדם על פי האיור ודה היא מאד אינדיבידואלית, וגם אצל אותו אדם ישתנו ההמלצות בהתאם לעונות השנה, מצבי מחלה, מהלך המחלה ושלבי הריפוי. מכאן שלא ניתן כמעט לדבר על "דיאטה איור ודית" ככזו, אלא רק על "דיאטה המותאמת לאדם על פי האיור ודה". הגדרת המחלה ושלביה, והמעקב אחרי שלבי הריפוי, מבוצעים על ידי המטפל באמצעות אנמנזה ובדיקה גופנית, לרבות בדיקת הדופק הרדיאלי בטכניקה מיוחדת. עם זאת, מעניין לציין את עמדת האיור ודה כלפי שתי קבוצות מזון : בשר וחלב.

מוצרי מזון מן החי האיור ודה גורסת שלא רצוי לערבב חלב עם בשר (ואף לא עם דגים). בניגוד לדעה הרווחת, אין האיור ודה פוסלת בשר באופן גורף, אף כי הבשר יוצר "אמה" וכן ואינו רצוי לטיפוסי "פיטה" ו"קאפה". במצבי מחלה מסוימים, לעומת זאת, מהווה הבשר תרופה ממש. בעבר רווחה ההתייחסות החיובית לבשר בקרב המטפלים האיור ודיים, אולם במאות השנים האחרונות, עם התגברות מגמת הצמחונות בהודו (שמקורה בטעמים רוחניים ודתיים), הפכה התזונה האיור ודית לשם נרדף לתזונה צמחונית. בגירסת האיור ודה המיוצאת כיום למערב שוב ניכרת חזרה אל אכילת הבשר, והפעם מטעמים של הימנעות משינוי הרגלים.

מוצרי החלב נתפסים באיור ודה כחיוביים ביותר, ובמיוחד אלה העשויים מחלב פרה. במקרים בהם העיכול חלש ויש חשש שמוצרי החלב יגרמו להצטברות פסולת, ניתן להקטין את הסיכון על ידי פעולות כגון הרתחת החלב הניגר, מיהול היוגורט במים, המסת הגבינות הקשות, הוספת תבלינים מסוימים לדברי החלב, הפרדתם ממזונות אחרים, הקפדה על מוצרי חלב אורגניים ועוד. מוצר חלב מסוים, הנפוץ בהודו, זוכה למקום של כבוד באיור ודה: גהי (GHEE). מדובר בחמאה שעברה תהליך של חימום (נידוף המים) וסינון (סילוק החלבונים) ועל כן מכונה חמאה מטוהרת. גהי מכילה רק שומנים, אשר בשל תהליך הייצור שונים בהרכבם מאלו של חמאה רגילה (חומצות השומן בגהי קצרות יותר). תרופות איור ודיות רבות עשויות מתערובת של גהי וצמחי מרפא.

מחקרים קליניים בשנים האחרונות נעשים מאמצים רבים על ידי ממשלת הודו וארגונים נוספים (כגון הארגון של מהרישי מהש יוגי) לשפר את שיטות ייצור התרופות האיור ודיות, לשמר ולהפיץ את הידע האיור ודי, לשלב אותו עם ידע מדעי מודרני, ולחקור אותו.

אחת המגבלות בעריכת מחקר מדעי קונבנציונלי על האיור ודה, בעקר ככל שהדבר נוגע לתזונה האיור ודית, היא המגבלה המתודולוגית. כפי שניתן להבין מהאמור לעיל, אבחון המחלה נעשה בכלים שאינם לגמרי אחידים, תפיסת המחלה הנה במונחים מטאפיזיים וקשים להגדרה, וכך גם תפיסת הריפוי והטיפול אמורה להיות שונה מהותית מאדם לאדם.

שיטת קינגסטון קליניק שרה חמו, מומחית בשיטת קינגסטון קליניק.

שיטת קינגסטון קליניק הינה שיטה מובנית של אורח-חיים בריא אליה התודעתי לפני 25 שנה, לאחר שחליתי בסרטן קשה. בגיל 34 גיליתי שאני חולה ב- non-hodgkin lymphoma שהתפשטה לכבד. התחלתי בכמותרפיה אך למזלי לא יכולתי לעמוד בטיפול והפסקתי אותו בתחילתו. בשלב זה התחלתי לחפש אלטרנטיבה והגעתי לשיטת קינגסטון שפותחה לפני 100 שנה על ידי רופא סקוטי בשם ג'י. סי. תומסון, לאחר שהתמחה בשיטות ריפוי טבעי.

השיטה, כפי שהתברר לי, אינה תרופה לסרטן או לכל מחלה אחרת אלא משמשת לתחזוקת בריאות יום-יומית ושיקומה. במקרים רבים היא מאפשרת לגוף לבצע ריפוי מושלם ממחלות רבות כגון לחץ-דם, סוכרת, בעיות לב, דלקת פרקים, חוסר איזון הורמונלי מסוגים שונים, סוגי סרטן שונים ועוד. למעשה, בעזרתה, הגוף מצליח כמעט בכל מצב להשיג שיפור כלשהו בבריאות. הגישה היא פשוטה והגיונית ותואמת את הצרכים האמיתיים של הגוף ומעודדת לקיחת אחריות אישית.

העקרונות המנחים של השיטה התחשבות בתכתיבי השעון הביולוגי מבחינת שעות האכילה, הפעילות והשינה. דגש על פעילות גופנית אירובית ושינה מספיקות – בשעות הנכונות. אכילת מזון טבעי, איכותי ומאוזן מבחינת אבות המזון למניעת חסרים, הכולל גם חלבון קל לעיכול מן החי כגבינה וביצים, ואכילת המזונות המתאימים בשעות הנכונות לעיכולם. הימנעות ממזון מתועש ומתבלון מלוח, חריף, חמוץ או מתוק, והימנעות משתייה כמו קפה ותה. אי הכבדה על הכליות ועל הלב בנוזלים מיותרים מעבר לתחושת הצמא.

הבנת תהליכי שיקום הבריאות הבאים לידי ביטוי בדלקות שונות, חום, פריחות ועוד, כדי שלא להפריע להם בעזרת תרופות מדכאות. גוף שאינו עמוס בזיהום אינו מייצר דלקות. הימנעות משימוש בתוספי מזון, אלא אם יש חוסר אמיתי. תוספי מזון מיותרים עלולים רק להפריע בתהליכי הריפוי. תשומת לב למצבים רגשיים שגורמים לנזק נפשי וגופני גם יחד. גוף ונפש אינם ניתנים להפרדה מבחינת ההשפעות ההדדיות על מצב בריאותנו. אויר צח וסביבה נקייה ככל הניתן מזיהום אויר. שימוש במטהרים בסביבה מזוהמת. חשיפה מתונה לשמש ללא מסנני קרינה.

אנשים בריאים יכולים בדרך-כלל להסתפק בקריאת ספר בנושא לצורך יישום השיטה. במצבי מחלה יש צורך בהדרכה ובלווי צמוד למניעת טעויות.

תזונה על פי עקרונות תורתה של ד"ר אן-ויגמור Ann Wigmore ד"ר פנינה בר-סלע Ph.D, מדריכה בשיטה ד"ר אן ויגמור

ד"ר אן-ויגמור ופיתוח שיטתה ד"ר אן-ויגמור נולדה בכפר קטן בליטא בתחילת המאה ה-20. קרוב ללידתה, היגרו הוריה לארה"ב והשאירו אותה אצל סבתה שהייתה המרפאת של האזור. הריפוי היה מבוסס על הכרת צמחי הבר, כוחם המרפא ושימוש בהם מתוך הסתכלות על בעלי חיים חולים והתנהגותם וכן מתוך מסורת עתיקה. הסבתא שהייתה קתולית אדוקה, הדגישה לאן-ויגמור שגם לנפש, לתקווה ולאמונה ישנם כוחות ריפוי. אן-ויגמור למדה מסבתה היטב את התורה ואת החשיבות של צמחים צעירים = נבטים בחיזוק כוחו של האדם. בגיל 18 הצטרפה אן להוריה בארה"ב. בגלל תאונה קשה נשברו עצמות רגליה והן מיאנו להירפא ואף העלו נמק. הרופא המטפל המליץ על כריתת רגליה. אך אן סירבה וחזרה אל שיטות הריפוי של סבתה ונרפאה.

בהיותה כבת 40, חלתה בסרטן המעי. בעלה הרופא הציע לה את הטיפולים הקונבנציונליים שהיו ידועים אז, אך היא סירבה לקבלם. אן-ויגמור הייתה מרפאה גדולה ותרמה רבות לבריאות האדם ולבריאות סביבתו. בשנים 1989-1990 כאשר אן הייתה בגיל 80, הייתה לי הזכות לפגוש אותה במכון שהקימה בבוסטון וללמוד את תורתה מפיה.

העקרונות המנחים את השיטה לפי דעת ד"ר אן-ויגמור האדם גורם לעצמו את רוב המחלות, בשל 3 סיבות עיקריות: 1 חומרים רעילים Toxins, שהוא צובר בגופו, בעיקר מחומרים כימיים במזון, במים ובאוויר.| 2 מחסור בויטמינים, מינרלים ואנזימים, שמקורם בתזונה דלה ולא מאוזנת ברכיבים אלו. 3 מצבי מתח, לחץ, דאגנות, חשיבה שלילית וכו'.

כל הסיבות הללו, עפ"י תפיסתה, ניתנות לתיקון על ידי לקיחת אחריות של האדם על איכות חייו ובריאותו. האדם הבריא הוא בורא – יוצר בתחום כשרונותיו, מבלי שהעיסוק בכאבים ומחלות ימלאו את ימיו ולילותיו.

לשם כך מציעה ד"ר אן-ויגמור שיטות לניקוי הגוף מפסולת, רעלים ומחלות והספקת "חומרי בניה" לתאים מהמזון המשובח ביותר. (אותם תהליכים של ניקוי ובנייה חייבים להיעשות גם במישור המנטלי).

השיטה משלבת עבודה על כל מערכות הגוף, תוך הדגשת טיב התזונה וניקוי מערכת העיכול על ידי שתיית מיצים וטיפול במעיים.

השיטה עוזרת לחיזוק מערכות, מניעת מחלות ועזרה בריפוי של רוב המחלות הכרוניות.

עקרונות התזונה המיוחדת: Living Food Life Style 1. האדם הוא ייצור צמחוני. מערכת העיכול: מהפה והשיניים, לאורך הקיבה והמעיים בנויה בדומה לזו של בעלי חיים צמחוניים ואינה דומה לאלו של אוכלי בשר. כמויות מיצי העיכול המופרשות באופן נורמלי מתאימות לאכילת מזון צמחוני.

2. תזונה ב"מזון חי מלא חיות".

בשיטה זו חשיבות קרדינלית לשמירת הבריאות ולריפוי. המזון הוא חי (לא מבושל). אנזימים נמצאים רק במזון חי (או שחומם עד 60 מעלות צלזיוס), הם נהרסים בבישול. האנזימים המגיעים עם המזון עצמו מסייעים במידה מסוימת לעיכול אותו המזון. כך נחסך ממערכת העיכול הצורך לייצר כמויות רבות של מיצי עיכול והפוטנציאל האנזימתי של האדם, (השונה בכל אדם לפי תורשה, מין, גיל, מצב בריאותי וכו') יכול להיות מופנה יותר ליצירת אנזימים מטבוליים (תוך תאיים) המסייעים להוצאת הפסולת מהתאים ולבניה מיסודות המזון המגיע.

3.נכון לאדם לאכול מזון שגודל בצורה אורגנית בלבד. ללא ריסוסים כימיים שהם רעלים, באדמה עשירה וזיבול בקומפוסט (ולא בדשנים כימיים).

4. .אין האדם יכול לקבל תועלת ממשית ממזונו מבלי להינזק מהחומרים הכימיים, אם הם מוספים לו. אלה תמיד יגרמו לנזקים בריאותיים.

5.חשיבות רבה לסיבים שבמזון החי, לפריסטלטיקה של המעי הגס ולסדירות של הפרשת הצואה.

6.בתזונה משולבים מיצים רבים, בעיקר מיצי ירקות ומעט מיצי פירות (יש להקפיד לא להגזים בסוכרים). כמו כן משתמשים במיץ מעשב החיטה שלו תכונות ריפוי מיוחדות.

7.התזונה על פי השיטה מורכבת מכ- 90% מזון טרי ומכ- 10% מזון מבושל (לא מטוגן!). היא מותאמת בשלמותה לאדם הבריא, ובאופן פרטני לאדם החולה.

הרכב התזונה א. סלטים רבים חיים ומגוונים הנעשים מן הירקות הבאים: חסה, כרוב, קישואים, גמבה, מלפפונים, פרחי כרובית, ברוקולי סלק, גזר, תירס, בצל ירוק, שום, תרד, עגבניות, שמיר, פטרוסיליה, סלרי, כוסברה, אצות ים וכו'. הסלטים מתובלים בשמן זית מכבישה קרה, או בטחינה ולימון.

ב. מאכלים עשויים מאבוקדו ומשקדים, אגוזים למיניהם, גרעיני חמניות ודלעת, שהושרו במים קודם לכן למספר שעות כדי לגרום להתעוררות האנזימים שבהם.

ג. הרבה נבטים ונבטוטים, העשירים במיוחד באנזימים רבים: חמניות, כוסמת, ברוקולי, אספסת, צנונית, נבטים סיניים, חילבה, עדשים ועוד.

ד. פירות מסוגים שונים – הדגש על פירות שאינם מתוקים מידי כמו: תות שדה, תפוח עץ, בננה, פפאיה, אשכולית וכו'.

ה. מרק ירקות מבושל. ירקות וקרקרים שנאפו בחום של 60 מעלות צלזיוס.

ו. ניתן להוסיף גם מאכלי טופו (סויה מותססת) וכן מעט דגנים מבושלים ככוסמת, אורז מלא, קינואה, דוחן וקטניות, עדשים וחומוס.

בזמן ריפוי וניקוי גוף – מושם דגש על מיצים ומזון חי. שיטת ד"ר אן-ויגמור עזרה לי מאוד באופן אישי לריפוי מחלות קשות בדרכי העיכול. היא עזרה עד היום למאות אנשים לשיקום בריאותם.