נגישות
Review 2

גיליון 2 – מניעת מחלות לב, אתגר למערכת הבריאות ולחברה, ינו' 01

תזונה צמחונית ומחלות לב וכלי דם, ד"ר אביה נוימן

ד"ר אביה נוימן, מומחה ברפואת משפחה M.D , תזונאי קליני R.D,

בראשית היה המזון לאדם עניין הקשור לאורח החיים: עובדי האדמה היו צמחונים או לקטו – אובו- צמחונים ורועי הצאן והציידים ניזונו מהחי בד"כ. כך פתחו בנראה צאצאי הבל וצאצאי קין תפיסות עולם שונות זו מזו הקשורות עד היום לעניין העדפות התזונה שלנו. צמחונות, טבעונות ומזון מלא היו שנים רבות מחוץ ל"זרם המרכזי" באקדמיות לתזונהולרפואה במערב. כיום, ההמלצות התזונתיות הקשורות למושג "תזונה נכונה " נוטות יותר ויותר לכיוון שהצמחונות והטבעונות של אמצע המאה הקודמת, והעובדות המחקריות שמתפרסמות בשנים האחרונות תומכות בכך ביתר שאת. בשנת 1999, בקונגרס השלישי לתזונה צמחונית (1) מצביעה ווילט מאוניברסיטת הרוורד על כך שמחקרים על אוכלוסיות צמחוניות בעולם מראים שיעורי תחלואה ותמותה כלליים נמוכים בקרב צמחונים בהשוואה לאוכלי בשר. היא מייחסת זאת לא רק להימנעות מבשר אלא גם למאפיינים תזונתיים הנלווים לצמחונות הכוללים צריכת מזון עשיר בירקות ופירות, דגנים מלאים שמן צמחי ואגוזים (2) וכן תזונה דלה במזון תעשייתי מעובד.

השפעת תזונה צמחונית על תמותה ממחלות לב איסכמיות
מחקר אנגלי מדהים בהיקפו ובמסקנותיו שנעשה על ידי קיי וחבריו מהיחידה האפידמיולוגית של אוקספורד בשנת 1999 (3)אסף נתונים מ5- מחקרים פרוספקטיבים ומתאר את שיעורי התמותה בין צמחונים ולא צמחונים בכל הקשור למחלות לב, שבץ מוחי, סוגי סרטן שונים ותמותה מכל סיבה אחרת.
כל התוצאות הותאמו לגיל, למין ולעישון. נסקרו עבודות על 76,172 (!) גברים ונשים בגילאים 16-89 . לצמחונים נחשבו אלו שלא צרכו בשר או דגים (27,808 = n). לאחר מעקב של 10.6 שנים נפטרו 8330 משתתפים לפני הגיעם לגיל 90 ומתוכם 2264 מקרי מוות ממחלת לב איסכמית.(2) לצמחונים היו 24% פחות מקרי מוות ממחלת לב בהשוואה ללא צמחונים. שיעור זה השתנה בקרב הגילאים השונים והגיע ל 45% בקבוצת הגיל שמתחת ל- 65, 34% בגילאי 65-79 וכן 8% בקרב הקשישים יותר (תוצאות מובהקות בכל קבוצות הגיל).

בקרב צמחונים "ותיקים" (מעל 5 שנות צמחונות) נצפתה ירידה של 26% בתמותה, ואילו בקרב צמחונים פחות מ- 5 שנים , לא רק שלא הייתה ירידה בתמותה אלא אף עליה של 20% בהשוואה ללא צמחונים. גם כאשר קבוצת אוכלי הבשר חולקה לאוכלי בשר קבועים (לפחות מנה אחת בשרית לשבוע) וצמחונים למחצה (כאלו שאכלו דגים בלבד או צרכו בשר בתדירות של מעל לפעם בשבוע) נמצא הבדל בין הקבוצות: אצל הצמחונים למחצה נמצאה ירידה של 22% בשיעורי התמותה ממחלות לב איסכמיות, יחסית לאוכלי
הבשר. אך אצל הצמחונים הקלסיים הירידה הייתה של 44% יחסית לאוכלי הבשר! תוצאות אלו מחזקות את הרושם הקודם ומסקנתם של החוקרים הייתה שלצמחונים סיכון הרבה יותר נמוך למות ממחלת לב איסכמית מאשר הלא צמחונים או לצמחונים למחצה. בניו זילנד ניסהMann (4))לעבד את הנתונים של אחת מ5-
העבודות שהרכיבו את המחקר האפידמיולוגי הבריטי שתואר כדי להבין מהן הסיבות הקשורות להגנה שיש לצמחונים ממחלת לב איסכמית יחסית לאוכלי הבשר. הוא עבר על נתוני 10,802 משתתפים במחקר בגילאי 16-89 במשך 13.3 שנים ומצא שהירידה בתמותה ממחלת לב איסכמית נצפתה כקשורה לירידה בצריכת
שומנים רוויים מן החי ובכמות הכולסטרול. לא נצפתה השפעה הגנתית (במחקר זה) לסיבים תזונתיים, דגים או אלכוהול. כן נמצא קשר למשקל: ככל שה- BMI היה גבוה יותר ( מתקרב ל-25 ) או עובר אותו כך גבר הסיכון. (5) לצמחונים בעולם המערבי יש BMI נמוך יותר בהשוואה ללא צמחונים, כולסטרול יותר נמוך
לחץ דם יותר נמוך ומכאן כנראה גם שיעורי תמותה נמוכים יותר ממחלת לב.

גורמים תזונתיים אחרים המשפיעים על הבדלי התמותה ממחלת לב איסכמית:
1) רמת נתרן בתזונה: רמת הנתרן בתזונה נמצאה במחקרים רבים כבעלת קשר הפוך לתחלואה ביתר לחץ דם (6) ואף לתמותה. צריכת נתרן מעל לרמה המומלצת של 2 גרם ליממה הביאה לעליה של 89% בשבץ מוחי כסיבת המוות ולעליה של 44% ממוות עקב התקפי לב אצל חולים שצרכו מלח ברמות מופרזות יחסית לקבוצת ביקורת דומה.

2) אכילת דגים וחומצות שומן 3W: במחקר המפורסם על הרופאים האמריקאים (20,551 =n) בגילאי 40-84 נמצא שרמת התחלואה ממחלת לב וכלי דם בקרב הרופאים שצרכו לפחות מנת דגים אחת בשבוע
הייתה נמוכה ב 52% מזו שבקבוצה שלא אכלה דגים. במחקר MRFIT ( Multiple Risk Factor
Intervention Trial ) שנעשה על 350,000 איש בארה"ב יכלו להדגים יחס הפוך בין צריכת חומצות שומן מסוג אומגה 3 לבין כל סיבות המוות ובייחוד ממחלות לב ואפילו השפעה על מניעת מוות פתאומי ממחלת
לב.

3) אכילת אגוזים: צריכת אגוזים (שומן בלתי רווי) נמצאה במחקרים אפידמיולוגיים כמונעת מוות ממחלת לב איסכמית ומאריכה חיים גם בקרב לא צמחונים (2).

השפעת תזונה צמחונית על גורמי הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם
1) יתר לחץ דם מחקר (Dietary approaches to stop Hypertention) DASH מ- 1997 (7) מדגים את השפעת התזונה כמכלול על יתר לחץ דם לעומת מחקרים אחרים שעסקו בתוספי מזון או מינרלים (סידן ואשלגן למשל) על לחץ הדם: נבדקו 459 משתתפים במספר מרכזים בארה"ב במחקר תזונתי טהור: המשתתפים קבלו את תזונתם מהחוקרים (דיאטה מערבית רגילה) עשירת שומן ודלת מינרלים (סידן כ- 450 מ"ג בלבד) למשך חודש ואח"כ נעשתה חלוקה אקראית ל 3 קבוצות : אלו שהמשיכו בדיאטה הנ"ל , אלו שקבלו דיאטה עשירת פירות וירקות ואלו שקבלו את דיאטת DASH שהיא תזונה מעורבת של ירקות, פירות, דגנים, מוצרי חלב דלי שומן, אגוזים והקפדה על מיעוט שומן רווי (דג ועוף הורשו אך באופן מוגבל). הנבדקים שצרכו את דיאטת DASH והיו בעלי יתר לחץ דם בערכים שבין 140-160 ססטולי ו- 85-95 דיאסטולי הורידו תוך שבועיים 11.5 מ"מ כספית מלחץ הדם הססטולי ו 5 מ"מ כספית מלחץ הדם הדיאסטולי – ממצא מובהק ונאה לכל הדעות, שלא הצליחו להדגימו במחקרים על תוספי מזון ומינרלים הניתנים בנפרד. גם הדיאטה העשירה בפירות ירקות הביאה לירידה בלחץ הדם אולם בערכים הרבה יותר נמוכים. התברר אם כך, שלצריכת מזונות יש מאפיינים שאין למרכיבי תזונה ספציפיים שנצרכים באופן נפרד. לתזונה בעלת "מאפיינים צמחוניים" – עשירה באשלגן, מגנזיום וסידן ודלה בשומן רווי – יתרון ברור בטיפול ביתר לחץ דם והיא הפכה בעצם להיות התזונה המומלצת למניעת מחלות לב וכלי דם.

2) היפרליפידמיה

תזונה המבוססת על חלבוני סויה, קטניות, אגוזים וסיבים תזונתיים מסיסים הורידה מאוד את רמת הכולסטרול הכללי, LDL כולסטרול וטריגליצרידים – כך מסכם סגאסוטני (8) מאוסטרליה את ההשפעה

החיובית המוכרת והידועה שיש לתזונה צמחונית על שומני הדם.

3) סוכרת
תזונה עשירת סיבים ופחמימות מורכבות ומוגבלת בשומן משפרת איזון סוכר בדם, מקטינה את כמות צריכת האינסולין בסוכרתיים, ועוזרת בוויסות המשקל אצלם (8).

4) רמות הומוציסטאין
זהו גורם סיכון חזק ובלתי תלוי לתחלואה קורונרית. ניתן להוכיח, כפי שנעשה ב- Lifestyle Center
באוקלהומה (9) במחקר על 40 גברים מתנדבים שהשתתפו בתוכנית שכללה תזונה טבעונית (ללא תוספות ויטמינים מקבוצה B ) ושינוי אורח חיים (תרגילי התעמלות, הרפיה, מדיטציה, תמיכה קבוצתית) ,שהתערבות זו מקטינה רמות הומוציסטאין: לאחר שבוע בלבד ירדו רמות הומוציסטאין בדמם של המשתתפים מ- 8.66 מיקרומול לליטר ל- 7.35 (P<0.0001) . ממצא זה חוזר על עצמו בניסיונות נוספים אפילו על צמחונים
הניזונים מדיאטה עשירת כולסטרול , אך זאת רק במידה ורמות הויטמין B12 הנן תקינות! (10) .

מנגנוני השפעה של תזונה צמחונית על טרשת עורקים
1) הרכב החלבון
תזונה צמחונית נבדלת מתזונה בשרית ביחוד ביחס של קבוצות חומצות אמינו בחלבון הצמחי לעומת החלבון מן החי העשיר בחומצות אמינו לא חיוניות , דבר המקטין את יצור האינסולין לטובת הגלוקגון (11). היפראינסוליניזם ורמות (-1IGF-1 (Insulin Growth Factor הנם גורמים אטרוגניים מובהקים. הגברת ייצור הגלוקגון יחסית לאינסולין פועל על ההפטוציטים לטובת תהליכים שגורמים להקטנת ייצור אנזימים ליפוגניים, להקטנת סינתזת כולסטרול, מעלים את שיעור יצירת הרצפטורים ל- LDL בכבד ומייצרים את האנטגוניסט ל-IGF-1. באופן כזה נבלמים התהליכים האטרוסקלרוטיים. דבר זה מוגבר עוד יותר על ידי מאפיינים נוספים של התזונה הצמחונית.

2) הרכב הפחמימות
תזונה צמחונית שהנה בד"כ עתירת סיבים ופחמימות מורכבות מקטינה את ההיפרגליקמיה שלאחר ארוחה ולכן את הפרשת האינסולין מהלבלב ומעודדת ירידה במשקל.

3) הרכב השומנים
בתזונה צמחונית נכונה שבה צורכים שמן צמחי בכבישה קרה וכן אגוזים (2) היחס בין חומצות שומן לינולאית ואלפא לינולנית הוא תקין ורוב חומצות השומן הן מסוג ציס ולא טרנס. שמן חד בלתי רווי ורב בלתי רווי יחד עם מיעוט שומן רווי וכולסטרול הם הגורמים העיקריים שנמצאו בכל המחקרים הקשורים בקשר הפוך למחלות לב וכלי דם. מיעוט שמן רווי מגביר את האפקט שתואר קודם שבו מיעוט חומצות אמינו חיוניות מקטין ייצור (11) IFG-1. שמן W3 מאצות ים או דגים, או כתוספת לגבינות מגביר את ההשפעה החיובית של תזונה צמחונית.

4) אנטי אוקסידנטים
לתזונה צמחונית העשירה בויטמינים אנטי אוקסידנטים (ויטמין C ,E בטא קארוטן) יתרון נוסף מכיוון שהיא מקטינה את הנטייה של ה- LDL לעבור חמצון (11). LDL מחומצן ידוע כגורם האטרוגני הישיר בפתולוגיה הווסקולרית. אצל צמחונים (לעומת לא צמחונים) הקינטיקה של חמצון LDL (12) היא הרבה יותר נמוכה והסטטוס הכולל של האנטי אוקסידנטים (TAS ) יותר גבוה ולכן מגן על LDL מחמצון.

5) הרכב המינרלים
תזונה צמחונית נכונה ואורח חיים בריא אינם מאופיינים בדרך כלל בצריכת מזונות תעשייתיים עתירי צבעי מאכל, חומרים משמרים וחומרי טעם וריח ולכן ניתן להכליל ולומר שתזונה צמחונית איננה עתירת נתרן ומכילה כמות מספיקה של אשלגן ומגנזיום החשובים להקטנת תחלואה ממחלות לב.

6) פיטוכימיקלים
פירות וירקות הם מקור עשיר לתרכובות שונות המוכרות בשם הכולל פיטוכימיקלים (13). לפיטוכימיקלים אלו מיחסים תפקיד משלים לפעילות הויטמינים והמינרלים הידועים, כמו מודולציה של אנזימי דהטוקסיקציה, גירוי מערכת החיסון לפעולה, הקטנת אגרגצית טסיות, השפעה על ייצור כולסטרול ומטבוליזם של הורמונים שונים, ירידה בלחץ דם והשפעות אנטי וירליות, אנטי אוקסידנטיות ועוד. זאת כנראה הסיבה מדוע כשנותנים את הויטמינים והמינרלים בטבליות ולא בצורת תזונה מלאה ההשפעה שלהם מאכזבת- כפי שהוכח במחקר הפיני על אנטיאוקסידנטים ומניעת סרטן , אולם תזונה מלאה או מיצי פירות וירקות עשויים להשפיע באופן אחר.

7) השפעה על גורמי קרישה והומוציסטאין
רמות הומוציסטאין גבוהות גורמות לקרישתיות יתר ולכן לחסימות ווסקולריות. זהו גורם סיכון חזק ובלתי תלוי למחלות לב לכלי דם. הוא קשור לגן המקודד לסינתזה של אנזים במטבוליזם של פולט. תזונה עשירה בחומצה פולית או מתן תוספת חומצה פולית יכולים להקטין רמות הומוציסטאין
ולהקטין תחלואה קורונרית. ישנם מחקרים על תזונה צמחונית (10) שלא הצליחו להדגים את הירידה ברמות הומוציסטאין אצל צמחונים וזה היה קשור ברמות נמוכות של קובאלמין- כך שכאשר מקפידים לשמור על רמת צריכת B12 תקינה- דבר בעייתי לפעמים בדיאטה צמחונית- האפקט של ירידת הומוציסטאין בעקבות תזונה צמחונית, נשמר.

לסיכום: בתזונה צמחונית נכונה ניתן לצפות להקטנת תחלואה ותמותה ממחלות לב וכלי דם, דרך הקטנת פעילות IGF-1 , הפחתת רמות הכולסטרול, הגברת עמידות LDLלחמצון, ויסות המשקל, איזון סוכרת ויתר לחץ דם והורדת רמות הומוציסטאין. מנגד- תזונה מערבית עתירת חומצות אמינו חיוניות ושומן רווי מן החי ועודף מלח, קשורה כנראה למחלות החברה המערבית בדיוק במנגנונים ההפוכים לאלו שתוארו לעיל.(5)

References:
1) Willett WC. Convergence of philosophy and science
The Third International Congress on Vegetarian
Nutrition.
Am J Clin Nutr 1999 Sep; 70 (3 Suppl): 434s-438s.

2) Sabate J. Nut consumption, vegetarian diets,
ischemic heart disease risk, and all-cause
mortality; evidence from epidemiologic studies.
Am J Clin Nutr 1999 Sep 70 (3 Suppl): 500s-503s.

3) Key TJ. Mortality in Vegetarians and non
vegetarians: detailed finding from a
collaborative analysis of 5 prospective studies.
Am J Clin Nutr 1999 Sep; 70 (3 Suppl):
516s-524s.

4) Mann JL. Dietary determinants of ischemic heart
disease in health conscious individuals.
Heart 1997 Nov; 78 (5): 450-455.

5) Key TJ. Health benefits of a vegetarian diet.
Proc Nutr Soc 1999 May; 58 (2): 271-275.

6) Svetky .The DASH diet sodium intake and blood
pressure trial (DASH-Sodium), rational and
design.
DASH-Sodium Collaborative Research Group.

J Am
Diet Assoc. 1999 Aug; 99 (8 Suppl): s96-104.

7) Appel A clinical Trial of the effects of dietary
patterns on blood pressure. DASH Collaborative
Research group.
N Engl J Med 1997 Apr; 17(16) 1117-24.

8) Segasothny M. Vegetarian diet: Panacea for modern
lifestyle diseases.
QJM 1999 Sep; 92 (9) 531-44.

9) De Rose DJ. Vegan Diet-Based Lifestyle Program
rapidly lowers homocysteine levels.
Prev Med 2000 March; 30 (3): 225-33.

10) Mezzano D. Vegetarians and Cardio-vascular risk
factors: homeostasis, inflammatory markers and
plasma homocysteine.
Thromb Haemost. 1999 Jun; 81 (6): 913-7.

11) Mc Carty MF. Vegan proteins may reduce risk of
cancer obesity and cardiovascular disease by
promoting increased glucagon activity.
Med Hypotheses 1999 Dec; 53 (6): 459-85.

12) Nagyova A. LDL oxidizability and antioxidative
status of plasma in vegetarians.
Am Nutr Metab 1988; 42 (328-32).

13) Lampe JW. Health effects of vegetables and fruit:
assessing mechanism of action in human
experimental studies.
Am J Clin Nutr. 1999 Sep; 70 (3 Suppl):
475s-490s.