כיצד תשלבו גבינה צהובה בתזונה הנכונה שלכם?

כיצד תשלבו גבינה צהובה בתזונה הנכונה שלכם?

קארין זרעוני

האסוציאציה הראשונה שעולה אצל כולנו היא של חוטי גבינה שנמתחים בין 2 פרוסות טוסט לוהטות או כמה שהכי אהבנו בכריך הנצחי של בית הספר. אבל במקביל הגבינה הצהובה יוצרת אצלנו גם מחשבות נוגות על כולסטרול ושומן ולכן יש ללא מעטים מאתנו יחס אמביוולנטי כלפיה. האם היא הרוויחה ביושר את המוניטין הזה? לאו דווקא. בואו נעשה קצת סדר בדברים.

ונתחיל בכמה עובדות כדי לסבר את האוזן והעין: 

האם ידעתם שעל מנת לייצר פרוסה של גבינה צהובה יש צורך בשתי כוסות חלב? יותר חלב= יותר סידן - וכשההמלצה היומית לילדים היא לצרוך 800 מ''ג ליום ולמתבגרים 1300 מ''ג הרי ששתי  פרוסות "עמק" מספקות למעלה משליש מכמות הסידן היומית הנחוצה לילדים בגילאי 4-8.
ומעבר לסידן עצמו – גבינה צהובה מכילה רכיבים תזונתיים חשובים הנמצאים בחלב כגון ויטמין B12 ומגנזיום.

קבלו עובדה מעניינת נוספת והפעם בנושא הכולסטרול- האם ידעתם שב-100 גרם (כ- 4 פרוסות) של  גבינה צהובה 'עמק' יש כמות כולסטרול זהה לזו שב-100 גרם עוף? והרי בדרך כלל אנחנו לא אוכלים 4 פרוסות גבינה צהובה אך לעומת זאת לרוב אנחנו אוכלים יותר מ-100 גרם עוף. והאם ידעתם שבפרוסה אחת יש עשירית מכמות הכולסטרול שיש בביצה? פרוסה אחת של גבינת עמק 28% מכילה רק כ- 8% מסך כמות הכולסטרול היומית המותרת ליום (כ- 300 מ"ג כולסטרול) ובעמק 15%, 9% ו- 5% תכולת הכולסטרול נמוכה אף יותר.

ומה לגבי השומן אתם בוודאי שואלים? גם כאן יש לנו מיתוס נוסף ששווה ניפוץ כיוון שבגבינה צהובה אין הרבה שומן. למעשה, מנה של  פרוסת עמק אחת מכילה אותה כמות שומן שמכילה מנה של 100 גרם דג סלמון. בפרוסה אחת של גבינה צהובה יש 7 גרם שומן ומי שסופר קלוריות ישמח מן הסתם לשמוע שהוא יכול ליהנות מגבינת עמק באחוזי שומן נמוכים: 5%, 9% ו- 15% כשפרוסת עמק 5% מכילה פחות מ- 50 קלוריות!

ויתרון נוסף- כמות החלבון - פרוסה אחת של גבינה צהובה כגון גבינת 'עמק' מספקת לילד שלכם כ- 1/3 מכמות החלבון היומית המומלצת (לגילאי 4-8). זאת עובדה מעודדת לאור חשיבות צריכת כמות נכונה של חלבון לצורך קיום נכון של תהליך גדילת ובניית הגוף אצל ילדים ומתבגרים ובחיזוק מערכת החיסון שלהם.

האם גבינה צהובה מתאימה גם למי שרגיש ללקטוז?
גבינה צהובה יכולה בהחלט להתאים מכיוון שהיא דלה בלקטוז. רק לצורך ההשוואה, גבינה צהובה מכילה עד 0.5 גר' לקטוז ב- 100 גר' (כ- 4 פרוסות), בעוד שבכוס חלב יש 10 גר' לקטוז.
 
ומה לגבי כמות הנתרן? למרות שהגבינה הצהובה נחשבת לאכל עתיר נתרן עדיין בשלוש פרוסות שלה יש פחות מרבע כפית מלח.

ובשורה טובה ואחרונה: מחקרים הראו שאכילת גבינה צהובה יכולה לסייע במניעת עששת וזאת מכיוון שהסידן חשוב לבניית העצמות (וגם השיניים הן סוג של עצם) ומכאן שלכמות הסידן הגבוהה שבגבינה יש תפקיד חשוב בהגנה על שיני ילדינו מפני עששת.

הנה כמה הצעות למתכונים קלים שמכילים גבינה צהובה ואהובים על ילדים:

בתיאבון.