מה הקשר בין חיוך רחב לסידן

מה הקשר בין חיוך רחב לסידן?

מי מאיתנו לא משנן לילדיו השכם והערב ש:''צריך לצחצח שיניים גם בבוקר וגם בערב''? והמהדרין גם מוסיפים ש: ''אם לא, יבואו לבקר אתכם קריוס ובקטוס'' (אגב, ספר נורבגי שנכתב כבר ב1949).

האם ידעתם שמעבר לצחצוח צריך להקפיד ולצרוך סידן בכמות המומלצת וזאת על מנת לשמור על בריאות השיניים?

מה זה בכלל סידן? 

הסידן הוא חומר בעל תפקיד מרכזי בבניית העצמות ובכלל זה השיניים. כמות העצם המרבית אותה אנו משיגים נבנית בשנות ההתבגרות-  למעשה 90%  מכמות הסידן נצברת בגוף עד לגיל 17(אצל בנות אף מוקדם יותר) ולכן כדאי לנצל את חלון ההזדמנויות הזה כדי למקסם את פוטנציאל צמיחת העצמות וליהנות משיניים בריאות.

  1. באילו מזונות נמצאים מקורות הסידן הטובים ביותר? מוצרי חלב- זאת קבוצת המזון אשר מספקת את כמות הסידן הגבוהה ביותר. הסידן שמקורו בחלב  גם נספג בגוף בצורה טובה. חלב ניגר, יוגורט, גבינה לבנה וגבינה צהובה יעזרו לכם לעמוד בכמויות הסידן המומלצות. התכולה הגבוהה של סידן במוצרי חלב יחד עם ספיגה טובה, מקנים למוצרי החלב את מקומם המשמעותי בתמונת צריכת הסידן הכללית בתזונה.
  2. ירקות ירוקים עליים (כרוב עלים, תרד, ברוקולי). מכילים כמות טובה של סידן ומצטיינים בשיעורי ספיגה גבוהים (למעט תרד שהספיגה מאד נמוכה).
  3. טחינה גולמית, שומשום מלא
  4. קטניות
  5. אגוזים, שקדים
  6. רגישים ללקטוז? – בחרו במוצרים דלי לקטוז כגון חלב תנובה דל לקטוז או הגבינה הצהובה שמכילה עד 0.5 גר' לקטוז ב-100 גרם , גבינה בולגרית מסורתית או מוצרי סויה מועשרים בסידן.

כמה סידן מומלץ לצרוך?

ההמלצות היומיות לצריכת סידן לילדים:

  • גילאי 1-3  700 מ"ג
  • גילאי 4-8  1000 מ"ג
  • גילאי 9-18 1300 מ"ג

אכילת 3 מנות חלב ביום בשילוב עם שאר התפריט מספקות את ההמלצות.

מהי מנת חלב? 

כוס חלב/ גביע יוגורט/ פרוסת גבינה צהובה/3 כפות גבינה לבנה.

האם הסוכר שבחלב מזיק לשיניים?

הסוכר שקיים בחלב ומוצריו נקרא לקטוז ובניגוד לסוכרים אחרים הוא אינו גורם לעששת שיניים.
האגף לבריאות השן במשרד הבריאות אף ממליץ על כך שאכילת קובייה קטנה של גבינה צהובה בסיום הארוחה (כ-5 גרם) יכולה לסייע בנטרול החומציות המזיקה מכיוון שבגבינה מצויים חומרים כגון שומנים, סידן, זרחן וחלבונים המסייעים במניעת עששת.
בנוסף, הכמות הגבוהה של סידן בחלב וגבינה מגבירה את רמת הסידן ברוק ומשמעות הדבר היא שפע של סידן זמין המשמש לתיקונים מידיים של נזקים לשטח פני השן, הנגרמים על ידי תקיפת האמייל בחומצות. '' השפעתם המגינה של חלב ומוצרי חלב, עשויה להיות חשובה במיוחד לילדים צעירים הצורכים חטיפים ומשקאות מתוקים, לעיתים תכופות ושיניהם נחשפות, לכן, באופן קבוע לחומצות מזיקות''.