מזון מהיר - והשפעות יש לו למכביר

מזון מהיר - והשפעות יש לו למכביר

רבות כבר נכתב על השפעותיו של המזון המהיר המכונה בצדק או שלא בצדק במחוזותינו גם 'ג'אנק פוד.' המתנגדים לו טוענים שכל מזון מעובד ותעשייתי מקומו מחוץ לתפריט היומיומי, ומולם עומדים אלו האומרים שמזון זה הוא חלק מאורח החיים המודרני וכמו שאר המוצרים שהביאה עימה הקידמה גם לו יש יתרונות לצד החסרונות.

כהורים לילדים צעירים חשוב לכם בוודאי לדעת מהם ההשפעות שעשויות להיות למזון מסוג זה על התפתחותו של ילדכם.
לרובנו כבר ידוע שתזונה עשירה בג'אנק-פוד מעלה את הסיכון לבעיות בריאותיות כמו סוכרת, השמנה, אוסטאופורוזיס, סוכרת ומחלות לב. האם ידעתם שלתזונה כזאת יכולה להיות השפעה גם על מנת המשכל? ומה ניתן לעשות כשרוצים מדי פעם לאכול מזון מהיר ועדין לשמור על תזונה נכונה?

מה נכנס להגדרה של  'מזון מהיר' ואיך הוא נקרא בעברית צחה?

האם ידעתם שבשנת 2014 ניתן לג'אנק פוד' שם עברי ומהיום מומלץ שתקראו לו: זְלֹלֶת (ג'אנק פוד) – על שום השילוב שבין זלילה לזוֹל?
מזון מהיר הוא מזון בעל ערכים תזונתיים נמוכים ולעיתים קרובות הוא עתיר בשומנים רוויים, סוכרים, מלח, כולסטרול, צבעי מאכל, חומרים משמרים וקלוריות, יחד עם זאת הוא מכיל מעט חלבונים, מינרלים וויטמינים החיוניים להתפתחות וגדילה תקינים. חשוב לציין שלא כל מזון מהיר הוא ג'אנק פוד, שכן בחלק מהמזונות הללו עדיין יש ערכים תזונתיים מסוימים. בין המזונות הנחשבים לג'אנק פוד אפשר למנות חטיפים מלוחים, מסטיקים, סוכריות, קינוחים מתוקים, מזון מהיר בשמן עמוק ומשקאות מוגזים מומתקים.‏ מאכלים רבים כגון טאקו, פיצה והמבורגר יכולים להיחשב לפעמים בריאים ולפעמים כג'אנק פוד או כמזון מהיר, תלוי במרכיביהם ובדרכי ההכנה שלהם.
מעבר לחסרונות של מה שיש ומה שאין בו, מזון זה גם מעודד צריכה עודפת של קלוריות בגלל גודל המנות בהן הוא מוגש. חסרון נוסף הוא שלעיתים קרובות הוא מחליף מנות וארוחות בריאות יותר שהיו יכולות להיות מבוססות על מזונות בריאים המכילים את אבות המזון החשובים כמו ירקות, פירות, מאכלי חלב, בשר טרי ועוד.

מזון מהיר השפעתו על מנת המשכל

חוקרים בריטים מאוניברסיטת בריסטול פרסמו בשנת 2011 את תוצאותיו של המחקר המקיף ביותר שבוצע עד כה בנושא זה ומצאו שאצל תינוקות וילדים שצרכו באופן קבוע תפריט המבוסס על מזונות מעובדים העשירים בשומנים וסוכר- מנת המשכל כעבור 5 שנים הייתה נמוכה באופן מובהק. לטענתם ההסבר האפשרי הוא חוסר בוויטמינים.
המחקר ותוצאותיו פורסמו בכתב העת המדעי Journal of Epidemiology and Community Health. זהו המחקר הראשון שמראה שקיים קשר ישיר בין תזונה בגיל צעיר לבין פיתוח יכולות מוחיות.
החוקרים עקבו במשך שנים אחרי הרגלי האכילה של  14,000 ילדים שנולדו בשנים 1991-1992. בגיל שמונה וחצי, נמדדה מנת המשכל (איי-קיו) של הילדים ונמצא הבדל בין אלו שצרכו בעיקר ממזון מעובד, לבין אלו שתזונתם התבססה על תפריט בריא: האיי-קיו הממוצע של הראשונים היה 101, ושל האחרונים 106. הבדל כזה לדברי אחת מהחוקרות יכול להשפיע על יכולת התמודדות עם הלימודים. לדבריה ההסבר טמון ככל הנראה במחסור בוויטמינים. החוקרת פולין אמט סיכמה "דיאטת ג'אנק-פוד ללא ספק אינה תורמת להתפתחות המוח".
המסקנה שנובעת ממנו היא שמכיוון שבין גיל שנה לגיל שלוש המוח מתפתח בקצב המהיר ביותר, הרי שתזונה של מזון מהיר עם מעט ערכים תזונתיים חיוביים גורמת לחוסר בוויטמינים ולפיכך המוח אינו מקבל את כל מה שהוא זקוק לו כדי למצות את יכולת הגדילה שלו.

האם יש השפעות גם בגילאים מאוחרים יותר?

מחקר נוסף בוצע בשנת 2014 באוניברסיטת אוהיו שבארה''ב  פורסם במגזין The Journal Clinical Pediatrics. המחקר בדק 8,544 תלמידים והשווה את ציונם בין כיתה ה' לכיתה ח'. תוצאות המחקר הראו שככל שהילד צורך יותר מזון מהיר כך יש לכך השפעה משמעותית הגורמת לו לקבל ציונים פחות טובים בלימודים. למעשה, אם הוא צורך הרבה מזון מהיר עד שהוא מגיע לכתה ה׳ כך הביצועים שלו במקצועות המתמטיקה, הקריאה והמדעים יהיו נמוכים יותר בכתה ח׳. החוקרים חשדו שהמיעוט בברזל מצד אחד והכמות הגדולה של השומן הרווי כמו גם הסוכר הם אלו שהפריעו לתהליך הלמידה.

רוצים לאכול מזון מהיר שהוא הרבה יותר בריא?

קבלו את המתכונים שלנו, אותם תוכלו להכין בקלות ובמהירות בבית, בלי חומרים מזיקים, עם ערכים תזונתיים מאוזנים וכחלק מתפריט השומר על תזונה נכונה: