מחקר חדש קובע- ילדים שלא שותים חלב יהיו נמוכים יותר

מחקר חדש קובע- ילדים שלא שותים חלב יהיו נמוכים יותר

קארין זרעוני

הילד חולם להיות שחקן ב-NBA? הילדה רוצה להיות גבוהה כמו אמא? ושניהם רוצים להגיע למדף הכי גבוה בספרייה? מחקר ישראלי חדש קובע שצריכת חלב בהחלט תעזור להם לממש את פוטנציאל הגדילה שלהם.

במחקר אותו ביצעה ד''ר טלי סיני מבית הספר לתזונה בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית בשיתוף עם בית החולים אסף הרופא, השוו בין נתוני הגדילה והגובה של נבדקים שלא צרכו חלב מינקותם בשל היותם אלרגיים לחלב לאלו של נבדקים שצרכו אותו באופן שוטף מגיל צעיר. לדברי ד''ר סיני המחקר מראה בצורה חד משמעית שאלו שאינם צורכים חלב יהיו נמוכים מהממוצע הכללי של האוכלוסייה, והם אף יהיו נמוכים בממוצע בכארבעה סנטימטרים מהפוטנציאל האמיתי שלהם!
במחקר השתתפו כ-100 נבדקים בני 20 (הגיל בו אנו מגיעים לגובה המקסימלי שלנו) כשחלקם היו אלרגיים לחלב ולכן נמנעו מצריכתו כבר מינקות, והשאר שתו חלב וצרכו את מוצריו בכמות נאותה. ממצאי המחקר מראים שאלו שנמנעו מצריכת חלב ומוצריו היו בעלי גובה, משקל ו BMI נמוכים בהשוואה לילדים ללא אלרגיה ששתו חלב וצרכו את מוצריו בצורה מספקת. ד''ר סיני: "חלב ומוצריו הינם מקור חשוב לאנרגיה, הם מספקים חלבון באיכות ביולוגית גבוהה, חומצות שומן חיוניות, בתוספת וויטמינים ומינרלים - המרוכזים כולם במנת מזון אחת. ילדים שאינם צורכים מוצרי חלב צריכים למצוא דרך להשלים את החסכים התזונתיים כדי למנוע בעיות בגדילה".

ומה בקשר למרכיב הגנטי בכל הקשור לגובה של הילדים?

במחקר אף השוו בין גובה ההורים של אלו שאינם שותים חלב לבין הגובה של ילדיהם, ונמצא שהילדים היו נמוכים בממוצע מהוריהם ב- 4 סנטימטרים וחלקם אף היו נמוכים בכ-10 סנטימטרים מהם! ולכן, ניתן להסיק שהם לא מיצו את פוטנציאל הגדילה שלהם. במחקר נוסף אף נמצא כי אצל אלו שנמנעו מחלב בילדותם נמצאה צפיפות עצם ירודה מאוד.

מהם מרכיבי החלב שכל כך חשובים לגדילה תקינה?

החלב ומוצריו הם מזונות שלמים המכילים  את רוב אבות המזון הדרושים לגופנו ומהווים מקור מצוין לרכיבים רבים החשובים לגדילה ולהתפתחות תקינים:
חלב ומוצריו מהווים מקור לחלבונים בעלי ערך תזונתי גבוה. חשיבות החלבון היא בבניית רקמת שריר ורקמות אחרות, יצירת אנזימים והורמונים ונוגדני מערכת חיסון.
החלב הוא גם מקור מצוין לויטמינים, במיוחד ויטמינים מקבוצת B כמו ויטמין B12. כוס חלב מכילה 60% מההמלצה היומית לצריכת B12 לילדים.
וכמובן, שהחלב הוא מקור חשוב למינרלים, כשהעיקרי שבהם הוא הסידן ואליו מצטרפים גם הזרחן, והאשלגן. הסידן הוא מינרל החיוני בעיקר עבור ילדים לבנייה ולשמירה על מסת העצם ולמעשה, חלב הוא המקור העשיר ביותר בו, כשכוס חלב מכילה 25-40% מההמלצה היומית לצריכת סידן לילדים.

אז כמה חלב צריך לצרוך על מנת למצות את פוטנציאל הגדילה?

בהתאם לפירמידת המזון הישראלית, ומרבית ההמלצות בעולם, מומלץ לצרוך 2-3 מנות מוצרי חלב בכל יום.
ומה נחשב כמנת חלב? כוס חלב, גביע יוגורט או מעדן, פרוסה אחת של גבינה צהובה, 3 כפות גבינה לבנה או קוטג'.

הכל טוב ויפה, אבל מה עושים במקרה של 'סרבן מזון' שאינו צורך את הכמות המומלצת של מוצרי חלב?

דוגמא אישית עוזרת תמיד- אכלו מוצרי חלב בעצמכם והציעו לילדכם לטעום מהם.
התנסויות חדשות- הציעו מבחר של מוצרי חלב חדשים וחיזרו על החשיפה הזאת מספר פעמים עד למציאת המועדפים על הילד הפרטי שלכם
שילובים- שלבו מוצרי חלב במזונות אותם הילד אוהב- פסטות, פיצות, טוסטים, פשטידות, עוגות גבינה, ירק/פרי אהוב או בייגלה לטבילה בגבינה.
ולקטנטנים שבחבורה: למה שלא תכינו יחד איתם פרצופים צבעוניים מירקות על מצע גבינה צהובה או סירות מלפפונים ופלפלים במילוי גבינה. אתם בהחלט גם יכולים לשחק איתם במשחק בו הם מחפשים ומזהים חתיכות של ירקות  שהוחבאו בתוך יוגורט או קוטג'- וככה הרווחתם גם זמן איכות וגם תזונה נכונה שתתרום לגדילה תקינה.
ומה בנוגע לאותם ילדים אלרגיים שהוזכרו במחקר? חשוב לקחת אותם לייעוץ דיאטני על מנת להשלים להם באופן שוטף את החסכים שנוצרים בתזונה היומיומית שלהם.