כל השיטות שיגרמו לילדיכם לאכול יותר פירות וירקות

כל השיטות שיגרמו לילדיכם לאכול יותר פירות וירקות

צוות דיאטניות תנובה

קצצתם סלט טרי נוטף בריאות אבל הילד לא מוכן לאכול ממנו. הכנתם ירקות מבושלים אבל אין לכם 'לקוחות' בשבילם. הילד מתעקש לא לאכול פירות וירקות, נצמד לשלושה מאכלים מועדפים. אתם לא לבד בסירה הזאת.

כל הורה רוצה שילדו יאכל באופן בריא ומאוזן, אבל בדיוק כמוכם - לא מעט הורים מרגישים שהילדים הפרטיים שלהם פשוט לא אוכלים מספיק פירות וירקות.

למה בעצם הפירות והירקות כל כך חשובים?
מכיוון שהם מספקים לגוף מינרלים, ויטמינים, נוגדי חמצון, סיבים תזונתיים ועוד רכיבים החיוניים לפעילותו התקינה ולשמירה על הבריאות.

אז מה עושים? נעזרים ברעיונות הבאים:

- נותנים דוגמא אישית- אוכלים שפע פירות וירקות בכל ארוחה וכחטיף בריא בין הארוחות.

- משתפים - מגיל צעיר נותנים לילדים לקחת חלק פעיל בהכנת המנות: קנייה בחנות, קיצוץ וקילוף ירקות לסלט, הכנת סלט פירות, חיתוך ירקות, תיבול המרק וכו'.

- חושפים לטעמים חדשים- מניחים ירק או פרי אחד בכל פעם בצלחתו של הילד על מנת שיתרגל לטעם, לצבע ולמרקם. כדאי להתחיל בכך בגיל מוקדם ככל האפשר ולזכור - על פי מחקרים יש להתמיד ולחשוף את הילד בין 10 ל-20 פעמים למזונות חדשים לפני שהוא באמת יתרגל אליהם.
 
- פשוט זה בטוח - מכינים מנות פשוטות המבוססות על ירק/ פרי אחד או שניים ולא מעמיסים על הצלחת אלא מגישים מנות קטנות בכל פעם.
 
- מגוונים בטכניקות הבישול- אידוי, הקפצה, בישול, טיגון, ציפוי עם בלילה וכמובן שילוב עם מזונות
  יותר מוכרים כמו פסטה ואורז.
 
- זמינות - הניחו על השולחן או במקרר קערת פירות או ירקות שטופים וחתוכים כך שהם תמיד יהיו בהישג ידם של הילדים כשהם מחפשים 'משהו טעים'.
 
- גנן גידל דגן בגן - שיתלו צמחי תבלין, עגבניות או פלפלים גמדיים באדנית או בגינה ושלבו את
 התוצרת העצמית בארוחות המשפחתיות.
 
- תנו לילדים ספרי בישול במתנה ועודדו אותם להכין מנות שיש בהם שפע פירות וירקות.
 
- נסו להיות יצירתיים - השתמשו בחותכנים, צרו 'ציורים' מירקות ופירות על הצלחת.
  בלינק המצורף תמצאו הרבה רעיונות והשראה:
   http://www.vegetablefruitcarving.com/blog/fruits-and-vegetables-for-kids
 
- הציעו רטבים - על בסיס יוגורט, שמנת, חמאה או גבינה, עשבי תיבול, תבלינים או מעט קטשופ.
  יש ילדים שקל להם יותר לאכול ירקות כשהם מלווים ברטבים/מטבלים טעימים. רצוי לבחור באלו
  הפשוטים והמתובלים בעדינות.
 
- שייקים ומרקים- לילדים שאוהבים מרקמים חלקים או שאינם רוצים לראות את הפרי/ הירק עצמו:
  להכנת שייק: ערבבו בבלנדר חצי כוס חלב,יוגורט, פרי אחד או שניים והגישו כמשקה מרענן.
  ניתן להמיר את החלב במיץ פירות סחוט. ובעניין המרקים: נסו לגוון ולטחון למחית חלקה את
  הירקות מהמתכונים האהובים עליכם, לדוגמא מרק תפוחי אדמה ודלעת
 
- שלבו פירות וירקות במנות מוכרות - עוגת בננות, מאפינס גזר, לביבות בטטה הם דרך יצירתית
  'ללכת עם ולהרגיש בלי'. הכלל הזה תופס גם לגבי הכנתם של רטבים אהובים: בולונז,
  רוטב לפסטה וכו'-  מומלץ לשלב בהם ירקות: עגבניות טריות, פלפלים, גזר מגורר, בצל קצוץ.
  לחצו כאן למתכון מנצח של רוטב עגבניות לפסטה.
 
- התוספת שתופסת - הציעו לילדים להוסיף ירקות, פירות למאכלים מוכרים: למשל ירקות על פיצה
  (עגבנייה חתוכה, פטריות, פלפלים וכו') ופירות חתוכים לצד הגלידה (תותים, אפרסקים, מנגו וכו').
 
- קטשופ הוא לא קללה- ילדים רבים יסכימו לאכול ירקות ביתר קלות אם הם טבולים במעט קטשופ
   ואפילו יטעמו ירקות מבושלים שכשהרוטב הכ''כ מוכר מקשט אותם לתפארה. לקטשופ יש צדדים
   בריאותיים חיוביים בדמותו של נוגד חימצון הנמצא בו בתכולה יחסית גבוהה והנקרא ליקופן.
   אבל, כמו תמיד המינון הוא הקובע, מה גם שלצד היתרונות יש גם חסרון בולט והוא כמויות לא
   קטנות של נתרן.
 
  בהצלחה!