שותים, נהנים, ולא משמינים

שותים, נהנים, ולא משמינים

צוות דיאטניות תנובה

האם ידעתם ששתייה של משקאות מתוקים הוכחה כאחד הגורמים המשמעותיים הגורמים להשמנה בילדים? אז איך תוכלו להבטיח שהילדים שלכם שותים מספיק, וזאת מבלי לצרוך קלוריות מיותרות? התשובות בפנים והן מלאות במים.

מדוע המים חשובים לבריאות תקינה?

המים הם המרכיב העיקרי מגופנו. גוף ילדינו מכיל כ- 75% מים, המוח מכיל כ-85% מים ובאופן כללי יש להם תפקיד חשוב לכל תפקודי הגוף- הם מווסתים את הטמפרטורה שלו, מסייעים בעיכול ומסלקים פסולת.
 
כשם שאנו מקפידים על תזונה נכונה להתפתחות תקינה, כך גם חשוב לשמור על כמות ואיכות המים שהילד שותה. חשוב לזכור שהגוף מאבד מים כל הזמן דרך פעולות ההזעה, הנשימה, ומתן השתן. על מנת לשמור על גופינו אנו זקוקים לאספקה שוטפת של נוזלים במשך כל שעות היום.

מדוע המים הם המשקה המומלץ ביותר?

מים הם המשקה האידיאלי לנו ולילדינו והם הנוזל המומלץ ביותר ע"י כל אנשי המקצוע: תזונאים, רופאי ילדים , אחיות טיפת חלב ורופאי שיניים. אין להם ערך קלורי, הם אינם מכילים סוכרים, צבעי מאכל וחומרים משמרים ולכן מונעים השמנה ושומרים על השיניים.
 
שתייה של משקאות מתוקים הוכחה כאחד הגורמים המשמעותיים להשמנה בילדים. גם הפחתה בשתייה של משקאות מתוקים ופיתוח הרגל של שתיית מים הוכחו במחקרים הן כמונעים השמנה בילדים והן כתורמים משמעותית להרזיה בילדים שמנים. הפחתה של קלוריות משתייה בקרב מבוגרים נמצאה יעילה יותר בהרזיה מאשר הפחתה של קלוריות ממזון!.
 
לאור העלייה בממדי ההשמנה בקרב ילדים מומלץ להשתדל ולהקפיד על שתייה של מים, שכן זהו הרגל פשוט לרכישה והיעילות שלו היא גדולה ומוכחת.

הרגלי שתיית מים בקרב ילדים

מרבית הילדים אינם שותים את כמות המים המומלצת ע"פ משרד הבריאות .ילדים נמצאים בסיכון גבוה יותר להתייבשות: הם מייצרים יותר חום מאשר מבוגרים ומסתגלים לחום לאט יותר.
 
ילדים אינם מודעים לסימני התייבשות ואינם שותים מספיק מים. כשהילד חש בצמא הוא כבר נמצא בשלב בו הוא איבד כ- 2% מכמות הנוזלים בגופו. מצב כזה של התייבשות עלול להוביל לקושי בריכוז, לכאבי ראש ואף לירידה בביצועים הקוגניטיביים והגופניים שלהם. מחסור במים הוא הגורם העיקרי לעייפות במהלך היום. לכן חשוב לשתות מים לא רק כשאנחנו צמאים.

חינוך ועידוד שתיית מים 

כהורים חשוב לנו לחנך את ילדינו להרגלים של תזונה נכונה ובריאה ולפיכך חשוב שנצייד אותם גם בהרגלים נכונים של שתיית מים. ההורים מהווים סוכני שינוי המשפיעים על ילדיהם בצורה הטובה ביותר. הכוונת ילדינו לשתיית מים משמשת כבסיס מצוין לחיים בריאים. חשוב לתת לילדים דוגמא אישית ולהקפיד על שתיית מים מרובה בבית.

כך תעזרו לילדיכם להקפיד על אורח חיים בריא וצריכה נאותה של מים

  • בעת יציאה מהבית ציידו את ילדיכם בבקבוק מים.
  • דאגו שהמים יהיו נגישים לילדים. מונחים במקום גלוי וקל לגישה.
  • הפחיתו את קניית השתייה המוגזת והממותקת והחליפו אותה במים.
  • התחילו וסיימו את היום בשתיית מים.
  • שתו מים לפני פעילות גופנית במהלכה ובסיומה.
  • שתו מים לפני ארוחה, במהלכה, ובסיומה.
  • ילדים אוהבים הסברים - הסבירו ולמדו את ילדכם עד כמה חשובים המים לבריאות גופנו.
  • לא פחות חשוב - דוגמא אישית, ההורים הם סוכני השינוי הגדולים ביותר, כאשר הילדים רואים שההורים שותים רק מים, הם גם ינהגו כך.

מהי כמות הנוזלים הנכונה לצריכה?

תלוי. תלוי במזג האוויר, תלוי בצריכת הפירות והירקות (המכילים אחוז גבוה מאד של מים), תלוי בפעילות הגופנית, תלוי בצריכת הנתרן, תלוי בצריכת מוצרי חלב ניגרים.
אז איך נדע? האם על פי תחושת הצמא? רצוי שלא. מנגנון הצמא אצל רובנו מנוון במידה כזו או אחרת. ייתכן שלמרות מחסור של נוזלים בגוף לא נחוש תחושה של צמא.
 

גילאים כמות המים המומלצת ביום (ליטר)​
4-8 כלל הילדים 1.7 ליטר ליממה (כ-7 כוסות מים)
נוער בנים​   
  9-13  ​ 2.4 ליטר (כ- 10 כוסות מים)​
  14-18 3.3 ליטר (כ- 13 כוסות מים)​
נוער בנות  
  9-13 2.1 ליטר (כ- 8 כוסות מים)​
  14-18 2.3 ליטר (כ- 9 כוסות מים)​