צמחונות בגיל צעיר כך תדאגו שהילד לא סובל מחוסרים

צמחונות בגיל צעיר: כך תדאגו שהילד לא סובל מחוסרים

צוות דיאטניות של תנובה

ילד שלא אוכל בשר עלול לסבול ממחסור בחלבון, ויטמין B12, ברזל ואבץ. קבלו את רשימת המזונות שידאגו לכך שילדכם לא יסבול ממחסור תזונתי שעלול לפגוע בהתפתחותו.

עד לגיל שנתיים בערך יש לנו סיכוי טוב להחליט ולשלוט בכל מה שילדינו אוכלים, אולם אי שם בשנים הבאות, מתחילים להיות להם רצונות והעדפות משלהם שלעיתים לא תואמים את ההנחיות לתזונה נכונה, בריאה ומאוזנת עבורם. הורים שילדיהם מחליטים להפוך לצמחונים עסוקים לא אחת בשאלה האם הם מקבלים את כל רכיבי המזון  להם הם זקוקים? ואכן, ילד שלא אוכל בשר עלול לסבול ממחסור בחלבון, ויטמין B12, ברזל ואבץ. קבלו את רשימת המזונות והעצות שיגרמו לכך שילדכם לא יסבול ממחסור תזונתי שעלול לפגוע בהתפתחותו.

הילד מחליט להיות צמחוני או סתם לא אוהב בשר?

מחקרים רבים מראים שהצמחונים סובלים פחות ממחלות כגון מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, סרטן וסוכרת, ולכן זה לא פלא שצמחונות בדרך כלל נקשרת אצלנו עם בריאות.

האם זה נכון גם עבור ילדים?

אצל צמחונים בכל גיל יכולות להיווצר בעיות תזונתיות שונות, אך הדבר נכון בעיקר בתקופת הגדילה וההתפתחות. בגילאים אלו הבעיה יכולה להיות ממשית, שכן חסרים תזונתיים בשלב זה עלולים לפגוע בהתפתחות רקמות ואיברים כמו עצמות, שיניים ושרירים, וכן לפגוע בתפקודי הגוף, למשל בהעברת חמצן לכל חלקי הגוף.
ככל שהילד אוכל פחות מזונות כך יהיה צורך להשקיע יותר ידע ואנרגיה ב''איך'' לספק לו את רכיבי התזונה החיוניים לגדילתו והתפתחותו וזאת ממקורות מזון אחרים. החוסרים העיקריים העלולים להיווצר אצל מי שמקפיד על תזונה צמחונית הם מחסור בחלבון, בוויטמין B12, בברזל ובאבץ.
 
חלבון - החשוב לבניית הרקמות בגוף, אנזימים, הורמונים ונוגדנים.
ברזל- שחסר בו יוצר לא רק אנמיה אלא גם גורם לעייפות קשיי ריכוז וזיכרון ואפילו ירידה ביכולת הלמידה.
B12- וויטמין זה חיוני ליצירת כדוריות הדם האדומות, לתפקוד מערכת העצבים ולגדילה ולהתפתחות בילדים. מחסור בו עלול לגרום לחוסר תיאבון, עייפות, חוסר עמידות בפני זיהומים ולעיתים אף עלול להיגרם להם נזק עצבי בלתי הפיך. B12 מצוי בבשר, ביצים ומוצרי חלב בלבד, ולכן אין לצמחונים, שאינם ניזונים כלל ממוצרים מהחי, דרך להשיגו במזונם.
אבץ - נמצא בכל תאי הגוף וחשוב לגדילה, לפעילות הורמונלית, לתפקוד מערכות המין, לעמידות המערכת החיסונית בפני זיהומים ולריפוי פצעים. מחסור באבץ עלול לגרום לשינויים בחוש הטעם, בעיות בעור, נשירת שיער ולעייפות. בתינוקות שיש להם חוסר בו נראה לעתים עיכוב בגדילה ובהתפתחות. המקור העיקרי לאבץ הוא בשר. צמחונים יכולים לקבל אבץ מקטניות, סויה, אגוזים ודגנים מלאים, אם כי הסיבים שבמזונות אלו עלולים להפריע לספיגתו בגוף.
 
אם ילדכם מתעקש להיות צמחוני הקפידו על כך שיצרוך לפחות מוצרי חלב וביצים (לדוגמא- כוס חלב מכילה כ-50% מכמות הB-12 הרצויה ליום) ועדיף גם דגים, ובכל מקרה חשוב להיוועץ באנשי מקצוע לצורך בניית תפריט אישי ומאוזן עבורו.

חביתיות תפוחי עץ וגבינה לבנה

המנה מהווה ארוחה מלאה המשלבת בתוכה את רב קבוצות המזון: פחמימות, חלבונים, שומנים ואפילו פירות. כל חביתית מכילה כ- 30 מ"ג סידן.​

שף: יונתן וקסלר