צריכת סוכר בקרב ילדים

צריכת סוכר בקרב ילדים

צוות דיאטניות תנובה

סוכר הינו מזון בעל "קלוריות ריקות". משמע, הוא מכיל קלוריות ללא כל תמורה של ערכים תזונתיים. זאת אחת הסיבות לכך שמומלץ להגביל את צריכתו בעיקר בילדים.

האמת היא שרובנו אוהבים לאכול מתוק, ואם נהיה כנים עם עצמנו- מי מאיתנו מצליח בכל פעם מחדש לעמוד בפני הפיתוי של ממתק או קינוח עשיר בסוכר? אז נכון, מעטים הם אותם בעלי משטר עצמי הנמנעים לחלוטין מצריכה עודפת שלו אך בשנת 2015 יצאו הנחיות חדשות מטעם ארגון הבריאות העולמי בכל הנוגע לצריכת סוכר בקרב ילדים ואצלם (ומי יודע, אולי גם אצלנו)  יש לנו עוד סיכוי להטמיע הרגלים טובים.
שנתחיל?
על פי ההנחיות החדשות יש להפחית את צריכת הסוכר היומית לפחות כך שהיא לא תעלה על כ-10% מסך כל הצריכה האנרגטית היומית. המלצה נוספת היא לנסות ולהפחית את הצריכה עד כדי 5% כיון שכמות זו טומנת בחובה את מירב היתרונות התזונתיים.
הכוונה היא לכל אותו סוכר חופשי אותו אנחנו מוסיפים למזון שאנו מכינים בביתנו ולסוכר המוסף למזון ולמשקאות על ידי היצרנים.
בנוסף, המספרים הללו כוללים בתוכם גם את הסוכר אותו אנו צורכים ממזון המכיל סוכר באופן טבעי- דבש, סילאן, מיצים טבעיים וכו'.

למה בעצם הסוכר אינו מומלץ?

סוכר הינו מזון בעל "קלוריות ריקות". למה הכוונה? הכוונה היא  שהוא מכיל קלוריות ללא כל תמורה של ערכים תזונתיים. זאת אחת הסיבות לכך שמומלץ להגביל את צריכתו בעיקר בילדים.

  • החיסרון הבולט שלו הוא שהוא אחד הגורמים הראשיים למגפת ההשמנה ולעודף משקל בקרב ילדים ומבוגרים כאחד.
  • סוכר גורם לעליה מהירה של רמות הסוכר בדם ואחר כך גם לצניחה מהירה שעלולה לגרום לתחושת עייפות ולקושי בריכוז.
  • צריכת סוכר דרך ממתקים ושתייה מתוקה הן שתי הסיבות העיקריות לגרימת עששת אצל ילדים. שתיה המכילה סוכר, מספקת לחיידקים הקיימים בחלל הפה כמות גדולה של סוכר ההופך לחומצה. שתיה של משקאות ממותקים מדי פעם במשך היום גורמת לגל אחרי גל של חומציות על השיניים. רצף של עשרים דקות מספיק בכדי לגרום נזק.
 
סוכר ומיצים מתוקים יכולים לגרום גם לפגיעה באמייל השן. 

כמה סוכר אפשר לצרוך?

אפשר לצרוך סוכר אולם כחלק משמירה על תזונה נכונה מומלץ להקפיד שהכמות לא תעלה את כמות האנרגיה היומית הנדרשת, ושלא תפגע בהשגת הדרישות התזונתיות ובצורה שלא תחשוף את השיניים לנוכחותו לאורך זמן. מומלץ לרכז את צריכת הממתקים בחצי שעה ביום ולצחצח אח"כ שיניים.

האם יש דרכים פחות מזיקות לצריכת מעט סוכר בתפריט?

אפשר להפחית סוכר וחשוב לעשות זאת באופן הדרגתי כדי להרגיל את החיך. את המשקאות המתוקים שהם מקור מרכזי לסוכר בתפריט, ניתן להחליף במים, סודה, מים עם לימון או נענע, או משקה חלבי מופחת סוכר כמו שוקו תנובה עם 40% פחות תוספת סוכר..
רוצים עוד דרכים להפחתת כמות הסוכר בביתכם? יש לנו 3 ניסויים וטיפים שיעזרו לכם להצליח במשימה: https://www.youtube.com/watch?v=MgeWJuebMQw
בהצלחה