ויטמינים - למי זה טוב

ויטמינים - למי זה טוב

צוות דיאטניות תנובה

ויטמינים - למי זה טוב?

הפרסומות מבשרות לך שעליך לתת לילד תוספים של ויטמינים בכדי שיגדלו ויהיו בריאים? האמהות בגינה ממליצות על סוכריות בצורת חיות שעושות פלאים ומשלימות חוסרים תזונתיים? הסבא ממליץ על ויטמינים כי אם זה לא יועיל אז זה גם לא יזיק? בואו נעשה מעט סדר בדברים:

מהם הויטמינים?
אלו חומרים החיוניים לצורך פעילות תקינה של גופנו – שמצידו מקבל אותם מהמזון אותו אנחנו אוכלים. רובנו, ובכלל זה גם ילדינו, מקבלים את כל הויטמינים להם אנחנו זקוקים באמצעות תזונה מאוזנת. מכאן, שאנחנו כלל לא זקוקים לתוספת של ויטמינים ומינרלים בכדי להיות בריאים, לגדול ולהתפתח.

מי בכל זאת זקוק לתוספת?
רק מי שתזונתו הוגדרה ע''י מומחה כדלה ולא מאוזנת, או כאשר אובחן מצב בריאותי שממנו מתבקש להוסיף לתזונה תוספים למיניהם כחלק מהטיפול הבריאותי. במקרה של ילדים הנמנעים באופן גורף מקבוצת מזונות מסוימת: ירקות, פירות, מוצרי חלב וכו'- כדאי לשקול מתן תוספת. המלצתנו היא שאת ההחלטה לגבי נטילת תוספים יעשה מומחה- רופא/ה, דיאטן/ית או אחות טיפת חלב.

האם יש סכנה בצריכה של תוספים כשאין בהם צורך ממשי?
הצטברות עודפת של ויטמינים מסוימים בגופנו ( A,D,E וברזל למשל) עלולה ליצור נזק גופני ותופעות לוואי לא רצויות. הורים רבים נוטים להתייחס לתוספי מזון (ובמיוחד אלו המגיעים בצורה של סוכריות צבעוניות בצורות שונות או כשוקולד) כאל ממתק עם ערכים תזונתיים מועילים. דיאטניות ורופאים מאוחדים בדעה כי רוב הילדים אינם זקוקים לתוספות אלו וכי התייחסות אליהם כאל 'ממתק חיובי' רק מעבירה מסר שגוי לפיו 'ממתקים זה טוב' ובכך מעודדים צריכה מוגברת של מוצרים עם רמות סוכר גבוהות.

בעיית הבטיחות-
ההתייחסות החיובית לתוספי המזון הללו גורמת לצריכה לא מבוקרת והילד עלול להגיע לרמות גבוהות מידי של ויטמינים ומינרלים מסוימים - שהצטברות שלהם עלולה לפגוע בבריאותו.

איפה נמצא את הויטמינים והמינרלים החיוניים להתפתחות תקינה?
ויטמין A - יכול להגיע מהחי ומהצומח: גזר, בטטה, תרד, כרוב, מלון, שמן דגים, כבד בקר, ביצים ועוד. ויטמין זה אחראי לאיכות הראייה שלנו , תפקוד העור ותהליכי גדילת הגוף.
ויטמין B - קבוצת ויטמינים האחראית על חילוף חומרים תקין  ועל פעילות תקינה של מערכת העצבים, מערכת העיכול ותהליכי הגדילה. נמצא בדגנים מלאים, ביצים, בשר, חלב, דגים, קטניות, זרעים ואגוזים
ויטמין C - נפוץ מאד ונמצא בפירות וירקות כגון: פירות הדר, עגבניות, פלפל אדום, פטרוזיליה, קיווי, מלון, כבד. ויטמין זה אחראי על חילוף חומרים תקין ותורם ליציבות המערכת החיסונית. 
ויטמין E - נמצא בעיקר בדגנים מלאים, בקטניות: שעועית/ סויה, באגוזים וזרעים: שקדים/בוטנים וכו', כרוב, ברוקולי, תרד, תפוחי אדמה, תות שדה, אבטיח ובמקורות מהחי: חמאה, ביצים וכבד. ויטמין זה מגן על תאי הגוף מפני זיהומים.
ויטמין D - נמצא בחלב מועשר (כוס מספקת רבע מהכמות היומית המומלצת), בשמן דגים, בסלמון, וסרדינים. הוא אחראי לספיגת סידן ולבניית השלד.
ברזל - נמצא בבשר בקר, שעועית לבנה, פטרוזיליה, סויה, טופו, קינואה, כבד עוף, עדשים, תרד. מינרל זה אחראי על מעבר תקין של החמצן אל התאים בגוף.
סידן - נמצא בחלב ומוצריו, טופו, ברוקולי, סויה, אגוזים, שומשום, סרדינים, חיטה ועוד. מינרל האחראי על חיזוק מערכת השלד והעצמות ובניית שיניים.
חומצות אומגה 3- נמצאות בדגים, אגוזים, זרעים, שמן פשתן ועוד. אלו חומצות שומן התורמות להתפתחות תקינה של המוח ומערכת העצבים, ולהפחתה של מצבים דלקתיים בגוף. 
B12 - נמצא במזונות מן החי- בשר בקר, חלב, ביצים, דגים ועוד.זהו ויטמין חיוני ליצירת החומר הגנטי של התאים, ולפיקוח על יצירת תאים חדשים בגוף.

לסיכום: הכל כבר בפנים - תזונה מאוזנת ומזון מגוון הם הכלים הטובים ביותר לשמירה על בריאותם של  הילדים.