נגישות

תזונה נכונה לילדים

גילאי 4-12

שאלות נפוצות - תזונת ילדים

האם מומלץ לצייד את הילד במשהו מתוק לפני מבחן

האם מומלץ לצייד את הילד ב"משהו מתוק" לפני מבחן?

צוות דיאטניות תנובה

כעיקרון, מומלץ לאכול ארוחה מאוזנת כדוגמת כריך עם גבינה או דגנים עם חלב, כשעה וחצי לפני המבחן. פרי או חטיף מדגנים מלאים יכול לסייע לשמירה על ריכוז וערנות במהלך המבחן. ומה באשר לשוקולד? לא מומלץ...

חלב ומוצריו הם המקור העיקרי והזמין ביותר לסידן. ספיגת הסידן מחלב ומוצריו היא היעילה ביותר מכיוון שהלקטוז, סוכר החלב וויטמין D (היכן שמוסף), מגבירים את ספיגת הסידן בגוף. קשה לקבל מספיק סידן בתפריט ללא מוצרי חלב, בעוד שחשיבותו להתפתחות העצם במיוחד בשלב הגדילה גוברת במיוחד. מומלץ לילדים לאכול לפחות 3 מנות חלב ביום.

במידה והילד גדל בצורה תקינה ורוב תזונתו בריאה ומזינה, אין צורך בהתאמה תזונתית מיוחדת, אלא רק בהגברת הצריכה האנרגתית אצל הילד. במידה ונצפית הפרעה בגדילה, יש להתיעץ עם מומחה.

בהתאם לסדר היום של הילד ושל שאר בני הבית. אין הבדל אם ארוחה זו ניתנת בצהריים או בערב, כל עוד הילד אוכל לפחות שעתיים טרם הליכתו לישון.

מה עדיף? חלבון מעוף? חלבון של ביצה? חלבון ממוצרי חלב? והזוכה הוא...חלבון החלב! זכרו: חלבון החלב הוא בעל האיכות התזונתית הגבוהה ביותר מבין כל חלבוני המזון. חלבון זה חיוני לצרכי הגדילה של ילדים.

ויטמין B12 אמנם נמצא בבשר, אולם ניתן לצרוך אותו גם באמצעות מוצרי חלב! כוס חלב מספקת כ 60% מהתצרוכת היומית המומלצת של B12 לילדים.

ובכן, לא ולא. הצמא הוא מנגנון הגנה של הגוף בפני התייבשות. כשאתם צמאים, זה כבר סימן שלגוף ממש חסרים נוזלים. לכן, חשוב להקפיד שילדך ישתה באופן סדיר במשך כל היום ולהימנע ככל האפשר מתחושת צמא. חשוב לשתות בבוקר, בהפסקות בלימודים, עם כל ארוחה ואחרי כל פעילות.

אנו מרגישים שובע רק כ- 20 דקות מרגע שסיימנו לאכול. לכן, עדיף להמתין מעט. במידה והילד עדיין רעב, יש להתחשב ברצונותיו ולתת לו מזון משביע בעל ערכים תזונתיים חשובים ולא מזון עתיר קלוריות ריקות.

ממש לא. שובע הוא מצב המושפע מגורמים כגון תחושת מלאות בקיבה או עליה ברמת הסוכר בדם. מזונות עתירי חלבונים וסיבים תורמים לגורמים הנ"ל ולכן מומלץ לשלבם בתפריט.

פירות וירקות מכילים עושר של רכיבי תזונה החיוניים לבריאות כגון ויטמינים ומינרלים רבים, סיבים תזונתיים ואנטיאוקסידנטים. אז מה את יכולה לעשות? למצוא דרכים לשלב פירות וירקות בתפריט של הילדים מבלי לדבר על כך. למשל: אם הילד לא אוהב ירקות חיים, נסי ירקות מבושלים. הכיני מרקים טחונים בהם הירק לא נראה כירק. שלבי ירקות בפשטידות. פירות יכולים להשתלב בכל ארוחה ויכולים תמיד להיות על השולחן. הכיני ארוחות ביניים על בסיס ירקות ופירות. למשל- פרוסות תפוח עם קוטג', שייק מיוגורט יופלה עם תותים, וכו'. הגישי את הירקות והפירות בצורה מפתה ומעוררת תאבון, למשל-צרי שיפוד צבעוני מהם. אם הכנסת פרי או ירק חדשים, זכרי שלילדים לוקח לפעמים 20 פעם להיחשף למזון חדש עד שיהיו מוכנים אפילו רק לטעום אותו. אל תלחצי! והעיקר- אכלי ירקות ופירות בעצמך. אין כמו דוגמא אישית!

אין מקום לדאגה. נכון שההנחיות לתזונה בריאה ונכונה מדברות על גיוון, אולם הנטייה של ילדים "להידבק" למזון אחד לתקופה (לפעמים ארוכה) שכיחה מאוד. צריך לתת לילד למצות את התקופה והוא בלי ספק יגיע גם למאכלים אחרים. מעבר לכך, אם אותו סוג מזון הוא מזון בריא, אין כל רע בלאכול את אותו המזון כל יום. במידה והילד מתעקש על מזון שאינו בריא, תזכרי שהתזונה שלו מושפעת ממה שהוא אוכל כל היום והשתדלי להשלים לו את החסר בארוחות אחרות.

אם יקרה, חששך מוצדק. מחקרים מראים שאחת הסיבות להשמנה בקרב ילדים היא שתיית משקאות ממותקים. השתייה המתוקה חסרת כל ערכים תזונתיים מזינים, ומכיוון שהיא יוצרת תחושת שובע זמנית, היא אף עלולה לגרום לילדך לא לאכול מזון מזין אחר במידה מספקת. יחד עם זאת, דיבורים על "בריאות" אינם בראש מעיניו של ילד בן 5. אני מציעה לנסות ולדבר איתו על כך ששתייה מרובה של מיצים מתוקים עלולים לפגוע בגדילתו ובחוזקו, ולנסות למצוא בשיתוף איתו ובהסכמתו תחליפים שישביעו את דעת שניכם. אחד התחליפים שאני ממליצה הוא חלב, המספק את כל אבות המזון, מינרלים וויטמינים חשובים. אם ילדך עדיין שותה מתוק, תחליף מתאים הוא שוקו שוק 20% פחות תוספת סוכר . ילדך ייהנה מהטעם המתוק ואת תוכלי להיות בטוחה שהוא מקבל את כל המרכיבים התזונתיים של חלב, כגון חלבון איכותי, סידן וויטמינים רבים חשובים כגון ויטמין B12. חשוב לזכור: למרות המקובל לחשוב, הסידן, מהשוקו נספג מצוין!

בהחלט. הנה כמה הצעות: 1- הגישו שיפודי פירות צבעוניים, שרשרת של ענבים ,שייקים מפירות הקיץ או אפילו פירות יבשים (במידה). 2- פרוסת לחם או קרקר עם דבש. 3- מעדני חלב. חלב ידוע כמכיל את כל אבות המזון כמו גם ויטמינים ומינרלים. גביע קרלו מכיל חצי כוס חלב ויכול להשאיר אותך כאם רגועה שילדך קיבל רכיבי תזונה חיוביים בטעם שהוא אוהב. לא כדאי להימנע לחלוטין מצריכת מתוקים, שכן הימנעות מוחלטת או איסורים עלולים לייצר תחושת חסך ולגרום למצב של תשוקה למתוקים.

ראשית, לא להכריח! את צודקת בנוגע לחשיבותה של ארוחת הבוקר. במחקרים נמצא שילדים שלא אכלו ארוחת בוקר היו רעבים, עייפים, פחות מרוכזים, עצבניים וחסרי עניין, ולכן הצליחו פחות בלימודים לעומת ילדים שכן אכלו ארוחת בוקר מזינה. ילד שלא מוכן או לא מספיק לאכול ארוחת בוקר, יכול לפחות לשתות משקה בעל ערכים תזונתיים מזינים כגון חלב או שוקו הנחשבים למעשה למזון בזכות ערכיהם התזונתיים. החלבון האיכותי, הסידן והוויטמינים הרבים החשובים כגון ויטמין B12, יעניקו לילדך את הבסיס התזונתי לו הוא זקוק להתפתחות תקינה, וליום רגוע ומוצלח יותר בבית הספר.

שלחו לנו שאלה

יש לכם שאלה? שתפו אותנו
יש למלא שם פרטי ומשפחה
יש למלא דוא"ל חוקי
יש למלא כותרת