דגים - איך משלבים אותם בתזונה נכונה של פעוטות

דגים - איך משלבים אותם בתזונה נכונה

קארין זערוני

נכון, ככל הנראה ש''מנה כפולה של דג'' לא תהיה התשובה הראשונה שתקבלו מהנסיך/ה הפרטיים שלכם כשתשאלו אותם, ''מה את/ה הכי רוצים לאכול היום?"

אבל דווקא בגלל זה חשוב להבין שדגים הם מזון בריא שכדאי לשלב אותו בתזונה הקבועה של ילדכם וזאת על מנת שיקבל את כל אבות המזון בצורה מספקת ומגוונת.
לנו כהורים יש תפקיד משמעותי במיוחד בכל הקשור לפיתוח הרגלי אכילה בריאים ואלו בהחלט כוללים צריכת דגים כחלק מתזונה נכונה. לעיתים לא מעטות מבוגרים מעבירים לילדיהם יחס שלילי כלפי אכילת דגים ובכך מקבעים מראש את טעמיהם. 

מה כל כך בריא בדגים? 

מעבר לעובדה הפשוטה שהם קלים לעיכול ולכן מתאימים במיוחד לילדים, הם בעלי ערכים תזונתיים גבוהים החיוניים לגדילה ולהתפתחות תקינים: יש בהם הרבה חלבון איכותי, הם עשירים בכל חומצות האמינו והשומן ההכרחיות והם דלים יחסית בשומן רווי. ספציפית, מרבית הדגים מתהדרים בכמויות גבוהות של חומצות אומגה 3 שכבר דובר רבות על תרומתן בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם וכמה סוגי סרטן כמו גם לתפקוד יעיל של המערכת החיסונית. בכל הקשור לילדים אף נטען שהאומגה 3 תורמת לשיפור יכולות הלמידה, להתפתחות תקינה, לתפקוד יעיל של המוח ולשיפור מצב הרוח.
בנוסף, הם גם מכילים ויטמינים חיוניים כגון אלו מקבוצה B והם עשירים במינרלים כגון אשלגן, סלניום, מגנזיום, אבץ וברזל. 

מתי אפשר להתחיל? 

לפי ההנחיות של משרד הבריאות בין גיל 4 חודשים ל- 6 חודשים ניתן לחשוף את התינוק למזון מוצק (משלים), אך רק לאחר שהתינוק מראה סימני מוכנות (ראו להלן) ובכמויות מזעריות. מומלץ לחשוף בכל פעם לסוג אחר של דג. בגיל 6 חודשים אפשר להתחיל ולהגדיל את הכמויות.

כמה מומלץ לצרוך מהם? 

משרד הבריאות ממליץ לכל האוכלוסייה, כולל ילדים, לצרוך דגים ולגוון את סוגי הדגים בתפריט. אין צורך להגביל את תזונת הדגים בקרב הציבור בכלל ובקרב ילדים בפרט אלא לשמור על תזונה מגוונת ומאוזנת.

יש דגים בריאים יותר או פחות? 

בשנים האחרונות נטען כי סוגים מסוימים של דגי ים מכילים כמויות גבוהות  של כספית ומזהמים נוספים. ככלל, דגי בריכות נקיים ממזהמים עקב תנאי גידולם.  ארגוני בריאות עולמיים (FDA, EPA ) ניסחו בשנת 2004 נייר עמדה ובו הנחיות בכל הנוגע לצריכת דגים על ידי נשים בהיריון, נשים מיניקות וילדים.

  1. מכיוון שיש בהם רמות כספית גבוהות יש להימנע מאכילת כריש, קינג מקרל, דג חרב, Tilefish – דג הלבנה. חשוב לציין שדגים אלה כמעט ואינם נצרכים בארץ. בכל מקרה, דגי בריכה הגדלים בארץ הוכחו כנקיים לגמרי מזיהומי הסביבה כיוון שהם גדלים בבריכות ואינם נחשפים לזיהומים. ומה בנוגע לדגי הים? כדאי גם לזכור שבהם יש כמויות גבוהות של חומר בשם סלניום- נוגד חמצון המנטרל את השפעתם של מתכות דוגמת הכספית כמו גם את השפעתם המזיקה של תהליכי חמצון שגורמים לדלקות ומחלות שונות.
  2. לאכול עד 340 גר' דגים בשבוע (2 ארוחות ממוצעות של מבוגר או מספר גדול יותר של ארוחות ילדים) מסוגים שונים של דגים בעלי רמות כספית נמוכות, כשהנפוצים הם: סלמון, Pollock-זהבון וטונה בהירה בשימורים.

איך מומלץ להגיש את הדגים לילדיכם? 

לגילאים הצעירים ביותר יש להגיש רק דגים שאין בהם עצמות. מומלץ לטחון אותם ולהגיש אותם במרקם חלק.
אצל תינוקות שכבר לועסים אפשר לעלות מדרגה ולהציע קציצות, פילה רך, דג אפוי או מטוגן.
ניתן גם ליצור ממרחים המשלבים בתוכם דג טחון וירק נוסף (אבוקדו, תפוח אדמה, קישוא) או ביצה קשה. 

ומה הדרכים שיגרמו לילדים לאהוב דגים? 

בלי עיניים- ילדים צעירים רבים לא אוהבים לראות לדג את הראש, העיניים ולפעמים אף את הגוף כולו. על מנת ל'חבב' את הדגים על הילדים מומלץ שלא להגיש אותם שלמים.
גם אני יכול- נסו גם לשתף את הילדים בהכנת הדג. בהתאם לגילם הם יכולים ליצור את הקציצות, לתבל, לערבב ממרח וכו'.
כמו אמא ואבא- וכמובן, כמו בכל דבר הכרוך בהיותנו הורים, דוגמא אישית לא תזיק וילד שיראה את הוריו אוכלים דגים, יסכים ביתר קלות לאכול מהם אף הוא.
יש עוד הרבה דגים בים- הילד לא אוהב סוג מסוים של דג? נסו סוגים אחרים ודרכי הכנה נוספות- כממרח, כחלק מסלט, עם רוטב אחר, באידוי, אפייה, כקציצות וכו'.

וכדי לעשות לכם את החיים קלים, צירפנו גם שני מתכונים:


בתאבון!