האם יש קשר בין צריכת חלב למחלות חורף אצל ילדים

האם יש קשר בין צריכת חלב למחלות חורף אצל ילדים?

קארין זרעוני

החורף, הקור והגשם כבר כאן, וכשמפלס המים בכנרת עולה, במקביל לו עולה גם מפלס החרדה שלנו ההורים. כי הרי חורף זה ילדים מנוזלים ולא מעט שיעולים, מדחום שלא משקר כשהוא אומר שהילד קודח, וימי עבודה שמתבטלים כי שוב התקשרו לבקש שנבוא לקחת את הילד החולה מהגן.
ויחד עם הטמפרטורות שצונחות צצות בכל שנה מחדש גם תאוריות לא מעטות על השפעת צריכת מוצרי חלב על מחלות החורף אצל ילדים. מסתבר שאנשים לא מעטים מאמינים שהפחתה או הורדה של צריכת מוצרי חלב בחורף תפחית או תימנע מחלות בעונה הגשומה אז החלטנו לעשות עבורכם סדר בדברים.

האם יש אמת מאחורי הדברים? 

לא. הדברים נבדקו במחקרים קליניים לא מעטים ומהם עולה שאין כל הוכחה מדעית למיתוסים הללו. הנושא אף קיבל התייחסות בנייר העמדה של האיגוד הישראלי לרפואת ילדים (בנושא צריכת חלב ומוצריו בקרב תינוקות, ילדים ומתבגרים) שפורסם ב-2010 וקבע כי אין קשר בין צריכת חלב ומוצריו לבין: דלקות חוזרות של האוזן התיכונה, אסטמה, שיעול כרוני, נזלת כרונית וליחה או כל מחלה אחרת בדרכי הנשימה העליונות. לפיכך, אין סיבה להפחית או להפסיק את השימוש בחלב ומוצרי חלב בחורף.

ועכשיו נכנס לטובת המפקפקים לעומקן של המחלות והתסמינים:

מיתוס מספר 1. צריכה של חלב גורמת לליחה, דלקות אוזניים ואסטמה

האמונה היא שיצירת ליחה מחמירה את תופעות האסטמה, ושצריכת חלב מגבירה את ייצור הליחה והדלקות,  ולכן יש הממליצים לחולי אסטמה להפחית את צריכת החלב. מאחר והעובדות המדעיות אינן תומכות בהמלצה זו, הרבה אנשים מגבילים את תזונתם ללא סיבה ובכך מעלים את הסיכון לחסרים תזונתיים. ועל כך בהמשך.

מיתוס מספר 2. כשיש שלשול צריך להפסיק צריכת מוצרי חלב

למי לא הייתה סבתא שבכל מקרה של כאב בטן או שלשול הייתה ממליצה לעבור לתזונה של מרק עוף ואורז, ובמקביל להפסיק את צריכת החלב? למי לא המליצה 'אמא מנוסה יותר' להעביר את התינוק המשלשל לתחליף חלב צמחי? מסתבר שלא כל המלצה היא טובה ושלמעשה בזמן שלשול יש להמשיך בתזונה הרגילה. למעשה, עמדת איגוד הרופאים הישראלי בנייר העמדה שלו היא שאכילת מוצרי חלב כגון יוגורט יכולה אף לקצר את משך השלשול ולהפחית את התופעות, כיון שהיוגורט מסייע לשיקום החיידקים הטובים במעי (פרוביוטיקה).
מעבר לכך, בהתאם לפירמידת המזון הישראלית, מומלץ לצרוך לפחות שלוש מנות חלב ליום כחלק מתזונה נכונה, מאוזנת ובריאה. לכן, כל עוד לא יוכח אחרת, אין הצדקה להימנע מצריכת מוצרי חלב פרה לא בקרב מצוננים ולא בקרב חולי אסטמה. היוצאים מן הכלל הם המקרים הנדירים הסובלים מאלרגיה לחלבון חלב הפרה. 

חשיבות צריכת החלב בילדות ובהתבגרות

חלב ומוצריו הם בעלי ערך תזונתי רב והם מכילים את כל אבות המזון: חלבונים, פחמימות ושומנים, כמו גם ויטמינים ומינרלים שכולם חשובים לבריאות ולהתפתחות תקינה. לכן, ההמלצה היא לצרוך לפחות 3 מנות של מוצרי חלב ביום וחשוב לזכור שהימנעות מכך עלולה לפגוע בגדילה.

הגעתם עד כאן וממש מתחשק לכם משהו חלבי ומנחם שכיף לאכול ולהתחמם איתו? קבלו את המתכון הפשוט לסחלב חם שתמיד מצליח/ מתוך אתר 'השף הלבן':


מצרכים
כף קוקוס
1/2 כפית קינמון
3 טיפות מי ורדים
2 כפות סוכר
כף בוטנים לבנים מרוסקים
כף אגוזים מרוסקים
2 כוסות חלב גדולות
כף שטוחה של קורנפלור
 
אופן ההכנה
מעבירים לסיר את החלב ומחממים, אין צורך להרתיח.
מוסיפים את הקורנפלור והסוכר וטורפים עם מטרפה ללא הפסקה לכמה דקות-המרקם מתחיל להסמיך.
מוזגים חם לכוסות ומעל מוסיפים מהאגוזים, הבוטנים, מעט קוקוס וקמצוץ קינמון. בתאבון.