10 העצות הכי חשובות לתזונה נכונה של פעוטות

10 העצות הכי חשובות לתזונה נכונה של פעוטות

כולנו רוצים שהילדים שלנו יאכלו בריא. אבל האם עצרנו פעם לחשוב מה זה "בריא"?
מהי בעצם "האכלה בריאה"? האכלה בריאה היא לא רק מה הילד אכל, אלא גם ואולי בעיקר, איך אנחנו מאכילים אותו.

 
למה הכוונה ואיך עושים את זה? 

  1. אז קודם כל- לא מכריחים! כל כפייה מעוררת דחייה. עידוד לעומת זאת בדרכים יצירתיות שמכבדות את הילד, יכול להשיג ממנו שיתוף נהדר.
  2. אוכלים איתם ואוכלים בעצמנו את האוכל הבריא שאנחנו רוצים שהם יאכלו. דוגמא אישית מסתבר, היא תמיד חווית הלימוד בעלת ההשפעה החזקה ביותר על ילדים.
  3. יוצרים אווירת האכלה נעימה ורגועה. אוירה לחוצה עלולה לא לאפשר לפעמים לאכול בכלל רק בגלל הלחץ. איך עושים את זה? קודם כל שמים את הניידים שלנו בצד ומתיישבים לשולחן רגועים בעצמנו, וזה כבר הרוב. אח"כ אפשר גם לשחק משחקים, לערוך תחרויות, להמציא שמות למאכלים, וכל פעילות אחרת שתעשה בכיף ובשמחה.
  4. משתפים את הילדים בהכנת האוכל. ילדים יאכלו יותר בשמחה מאכלים שהכינו בעצמם או שעזרו בתכנון שלהם  או בהכנה שלהם. איך עושים את זה? לפני הכל מחליטים להתעלם מהבלאגן שעומד להיות. אח"כ, נותנים להם כל מיני משימות ומתאימים אותם לגיל הילד. למשל- להוציא דברים מהמקרר, לערבב מצרכים, למרוח ממרחים, לקלף ביצים קשות, לחתוך ירקות, לערוך את השולחן ומהאחים הגדולים אפשר אפילו לבקש שיחפשו מתכון באינטרנט. 
  5. מתאימים את המרקם, הצורה והגודל של המנה לשלב ההתפתחותי, לגיל ולגודל של הילד. הסיבה פשוטה- גם אם המזון הבריא שהצענו לו טעים לו, אבל הוא יתקשה באכילתו מסיבות טכניות, הוא פשוט לא יאכל אותו.
  6. ילדים אוהבים להבין והם צריכים סיבה לכל דבר. הסבירו להם למה זה כדאי להם בפשטות ובקצרה: למשל- גזר עוזר לך לראות יותר טוב בלילה, או החלבון שבביצה עוזר לך לבנות את השרירים. 
  7. האוכל הבריא המוגש חייב להיות טעים לילד כמו גם אסטטי ומעורר תאבון. השקיעו לא רק בהכנה אלא גם בצורת ההגשה.
  8. לא נלחצים כשילד נתפס לסוג מזון אחד לתקופה ארוכה. מסתבר שילד לא צריך לקבל כל יום את כל רכיבי התזונה וזה יכול להיות ממוצע שבועי ואפילו יותר מזה.
  9. מניחים את המזון הבריא בסבלנות רבה שוב ושוב על השולחן מבלי להגיד מילה גם אם הילד לא נוגע בו. מחקרים מראים שילד צריך להיחשף למזון חדש בממוצע כ- 20  פעמים עד שיסכים לטעום אותו.
  10. והכי חשוב- סומכים על הילד ומאמינים בו שידע לווסת את צריכת המזון שלו. רק הילד עצמו יודע באמת האם הוא שבע או רעב ועד כמה, ועל ההורים להפנים כי לילדים יש דרגות רעב שונות ויש מצבים בהם הילד צריך לאכול יותר ולפעמים פחות. בדיוק כמונו המבוגרים. צריך לסמוך עליו ולא לנסות להחליט עבורו אם ברגע מסוים הוא רעב או לא.

בסרטון שלפניכם תוכלו לצפות בדיאטנית רותי אבירי מסבירה על הטיפים לתזונה נכונה, באמצעות תמונות המחשה. צפייה מהנה!