ארוחת מלכים היתרונות של ארוחת ערב משפחתית בינקות

ארוחת מלכים: היתרונות של ארוחת ערב משפחתית בינקות

צוות דיאטניות תנובה

ארוחת הערב המשפחתית היא הזדמנות יקרה מפז לזמן איכות עם הפעוטות ועם שאר בני המשפחה. כבר בסביבות גיל שנה ניתן להפוך את הארוחות המשפחתיות לחוויה מרתקת, שתסייע מצד אחד לחיזוק הבריאות הפיזית והנפשית של הילד דרך אירוע משפחתי פשוט ויומיומי, ומצד שני תתרום לתזונה נכונה לכל בני המשפחה.

מחקרים מראים שלארוחת ערב משפחתית חשיבות רבה מבחינה תזונתית, רגשית ואפילו חינוכית. בעזרתה ניתן לשפר את תזונת הילדים, למנוע השמנה, לשפר מיומנויות רגשיות, חברתיות ולימודיות.
 
ארוחה משפחתית מעניקה הזדמנות גם להורים לשמש כמודל של אכילה בריאה ויחסים בריאים עם מזון, כגון: בחירת מזונות מתוך מגוון קיים, התנסות במזונות חדשים, ואפילו השארת מזון בצלחת כאשר שבעים.
ארוחת ערב משותפת הינה הזדמנות לשיחה, אשר תחזק את הקשר בין בני הבית, וככל שתהליך זה יתחיל מוקדם יותר וייטמע כהרגל בבית – כך ייטב.
 
ארוחת ערב משפחתית מעודדת את חוזקה ועוצמתה של המשפחה בכך שהיא תורמת לתחושת השייכות והשותפות של כל אחד מבני הבית, ובעיקר של הילדים.
 
באמצעותה ניתן להעניק לילדים את התחושה שהם בעלי ערך ויכולת. תנו לילדים תפקידים והתייעצו איתם על התפריט וכלי ההגשה. הדבר יחזק את הדימוי העצמי שלהם, ותחושת הערך שלהם תשתפר פלאים.
 
לארוחת ערב משפחתית יש השפעה משמעותית על מניעת השמנה ועל איכות התזונה של ילדים. התברר שילדים שאכלו  ארוחת ערב משפחתית אכלו יותר פירות, ירקות וחלב, וצרכו יותר סידן, ברזל, ויטמינים וסיבים תזונתיים. זכרו: הארוחה לא חייבת להיות מפוארת. שימו על השולחן לחם או קרקרים מדגנים מלאים, גבינות 5%, יוגורטים, חלב, טונה, סרדינים או חביתה, ירקות עם מעט שמן זית, והרי לכם ארוחה מאוזנת, בריאה וטעימה.

אז איך עושים את זה?

מילת המפתח היא: שיתוף. משתפים את הילדים בהכנת ארוחת הערב תוך התאמת מטלות המטבח לגיל הילד. יש לצפות לבלגאן, זהו מחיר נמוך לכך שהילד ייהנה מההתעסקות במזון וישמח לאכול מזון בריא שעזר בהכנתו.

דוגמאות לפעילויות שניתן לשתף בהן את הפעוטות


לילדים בגיל שנתיים:
• לנגב את משטחי העבודה.
• לשטוף את הירקות.
• לקרוע את החסה.
• לשבור את הכרובית לפרחים.
• להעביר מצרכים ממקום אחד לשני במטבח.
• לבחור איזה מוצרי חלב להוציא לשולחן.
 
לילדים בגיל שלוש
• מה שיכולים לעשות בני השנתיים - ובנוסף...
• לעטוף את תפוחי האדמה בנייר כסף.
• ללוש את הבצק וליצור צורות.
• לשפוך נוזלים.
• לערבב מצרכים.
• לנער את הנוזלים בצנצנת סגורה.
• למרוח גבינה על לחם.
• לשים דברים בפח האשפה.
 
חשוב שהפעוט ישב על כיסא מתאים ויהיה בגובה העיניים של המבוגרים בשולחן, גם כדי שיוכל לראות היטב מה מונח על השולחן וגם כדי שיוכל להרגיש שווה ערך לאחרים. כדאי מראש שהפעוט ילבש בגדים "שמותר ללכלך" כך שההתעסקות וההתרכזות של ההורה בארוחה לא תהיה בניקיון אלא יצירת אווירה נינוחה ונעימה, תוך שיחה עם הפעוט.
 
חשוב להימנע משפיטה וביקורת במהלך הארוחה, ולהתמקד במתן חיזוקים לדברים שונים שהוא מצליח לעשות ועידודם. לדוגמא: "אני רואה שאתה אוכל לבד את היוגורט בכפית!" (גם אם חצי מהיוגורט נשאר על פניו...).

בהצלחה!

ביצה עלומה

כף טחינה גולמית משומשום מלא מספקת 25% מצריכת הסידן היומית המומלצת לפעוטות עד גיל.

שף: קובי פרסול