אני בסך הכל רוצה שיאכל בריא...

"אני בסך הכל רוצה שיאכל בריא..."

צוות דיאטניות תנובה

מזדהים? מכירים? מה כבר ביקשנו? הרי בשביל זה קיימים הורים, לא? כדי לדאוג בעיקר לבריאות הילדים? בואו נברר אחת ולתמיד מה בדיוק אנחנו רוצים.

בד"כ כשאנחנו אומרים "בריא" אנחנו מתכוונים לכך שיכיל את כל אבות המזון, שיעזור לילד לגדול ובמקרה הטוב שיגרום לו לפתח ולשמור על הרגלי אכילה נכונים כחלק מתזונה נכונה.
 
לצד כל זה אנחנו שוכחים את מה שאולי חשוב לנו יותר מכל עבור ילדינו וזה לדאוג לבריאותם הנפשית ולתחושת הערך העצמי שלהם.

ואיך זה קשור לאוכל? זה קשור קשר הדוק!

האכלה בריאה אינה רק סכום רכיבי המזון שנאכלו על ידי הילד. האכלה בריאה היא אכילה שנעשית בנינוחות, מתוך מתן כבוד לילד, לתחושותיו, העדפותיו, רגשותיו, פחדיו ומחשבותיו ומתוך מתן אמון בו.
במילים אחרות, זה לא רק "מה" הילד אכל , אלא גם (ואולי בעיקר) "איך" הילד קיבל את המזון. האם אכלנו באווירה רווית מתח וכעס או ישבנו ליד השולחן רגועים, שמחים ונינוחים?
האם חשבנו שאנחנו יודעים יותר טוב ממנו מה טוב עבורו או ששידרנו לו תחושה שבוטחים בו וסומכים עליו? האם הכרחנו אותו או הקשבנו לו?
מסתבר שאי אפשר להכריח ילדים לעשות משהו שהם לא רוצים בלי לפגוע ביחסים איתם. אוירה לחוצה אינה מאפשרת לעיתים לאכול כלל. גם אם כבר "הצלחתם" והמזון הבריא שרציתם נאכל הרווח יכול להיגמר בהפסד, כשהילד לומד להתייחס למזון בריא כאל עונש שעליו לאכול רק כדי לרצות את ההורים.

כיצד ניתן לשלב בין הצורך בשמירה על תזונה בריאה לרצון הילדים?

הפתרון – לחפש דרכים להשגת המטרה באופן שיגרום לילדים חוויה והנאה (ואנחנו עוד לא ראינו ילד שסרב למשהו מהנה).  מה ילדים אוהבים? לשחק כמובן: מספרים סיפורים, משחקים משחקים, ממציאים שמות למאכלים, עורכים תחרויות ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם.

הילד לא אוכל מוצרי חלב ואתם מבינים את החשיבות שלהם ורוצים שיאכל מהם. איך הופכים זאת למשחק עבורם?

אם הלכתם איתם לסופר– בקשו מהם למצוא מוצר חלב שעדין לא טעמו/ הכירו.
אחה"צ– שיפודי פירות, מרשמלו ואצבעות עמק.
בייגלה– ל'נגב' בעזרתו גבינה
בזמן הארוחה– צרו צורות וציורים מהאוכל כיד הדמיון השורה עליכם ותנו גם לילדים לנסות להכין ציורים בצלחת מהמזון. גבינה יכולה להיות שלג, זקן או עננים . ואפשר גם לשדרג את הצלחת עם גבינה צהובה עמק בצורות.
המצאות– הציעו לו להמציא שייק פירות המשלב יוגורט או חלב ופירות שהילד בוחר בעצמו.
שחקו עם הילדים את משחק הזיכרון- אתם מתבוננים על הצלחת שלהם, אח"כ מכסים עיניים והם אוכלים דבר אחד. כעת עליכם לנחש מה חסר. אפשר גם להיעזר בחוש השמיעה בעת הלעיסה- איזה רעש יהיה לגבינה צהובה לעומת הרעש שיהיה לפלפל?
שוחחו איתם על המזון שבצלחת והמציאו עליו סיפורים דמיוניים, בדיחות, שירים וחרוזים- תנו להם (לגדולים יותר) לקחת טעימה מהיוגורט ולתאר אותו כמו אייל שני, בקשו מהם להאכיל את עצמם בכפית מהיוגורט כפי שמאכילים ילד קטן, הכניסו זיתים לקוטג' בצלחת וספרו סיפור על ילדים שמשתוללים בשלג וכו'...
 
והכי הכי חשוב- איכלו מוצרי חלב בעצמכם. דוגמא אישית היא חווית הלימוד החזקה ביותר עבור הילדים!