על תזונה ורגישות ההבדל בין אלרגיה לחלב ורגישות ללקטוז

על תזונה ורגישות: ההבדל בין אלרגיה לחלב ורגישות ללקטוז

צוות דיאטניות תנובה

קיים הבדל מהותי בין רגישות ללקטוז ובין אלרגיה לחלבון חלב, והוא משפיע גם על היכולת לצרוך חלב ומוצריו. מה ההבדלים בין שני המקרים? ומהם הדרכים להתמודד עם רגישות ללקטוז, מבלי לפגוע במאזן הסידן בגוף?

אם המשפטים "אני אלרגי ללקטוז" ו"הילד שלי רגיש לחלב" נשמעים לכם כמו תיאור של אותה התופעה, כשהמשמעות שלה היא חוסר אפשרות לצורך מוצרי חלב - כדאי שתקראו את המאמר הזה, משום שישנם הבדלים מהותיים בין אלרגיה לחלבון חלב ובין רגישות ללקטוז.

האם יש כזה דבר אלרגיה ללקטוז?

לא, אין דבר כזה. האלרגיה היא תגובה של מערכת החיסון לחלבון החלב. מערכת החיסון מזהה בטעות את חלבון החלב כגורם חשוד, ומגיבה כלפיו כמו שהיא מגיבה לכל גורם זר החודר לגוף.
האלרגיה מופיעה בדרך כלל בגיל הינקות, עם החשיפה הראשונה לחלבוני חלב פרה, לרוב בתחליפי חלב אם.
 
על פי מחקר מקיף שנערך בישראל לאחרונה, פחות מחצי אחוז מהתינוקות אלרגיים לחלבוני החלב. יתרה מכך, מרבית האלרגיות חולפות עד גיל שלוש, כך שנדיר למצוא מבוגרים האלרגיים לחלב.
 
מי שאכן אלרגי לחלב, אסור לו בתכלית האיסור לצרוך ולו גם גרם אחד של חלבון חלב. רוב התינוקות שאלרגיים לחלב פרה אלרגיים גם לחלב עזים, ולכן הוא אינו מהווה חלופה במקרה של אלרגיה.

רגישים ללקטוז? אפשר עדיין לצרוך מוצרי חלב

הלקטוז הוא דו-סוכר המצוי באופן טבעי בכל חלב המגיע ממשפחת היונקים, והוא הפחמימה היחידה המצויה בחלב. אין בטבע מזון נוסף המכיל לקטוז באופן טבעי. באופן כללי, כל ילוד בריא מייצר אנזים בשם לקטאז המפרק את הלקטוז במערכת העיכול, אולם עם העלייה בגיל חלה ירידה בפעילותו.
 
כשעולה החשד לאי סבילות ללקטוז, מקובל לעבור בדיקת נשימה במעבדה, במטרה לבחון את פעילות האנזים המפרק את סוכר החלב. את הבדיקה מבצעים לאחר ששותים ארבע כוסות חלב על בטן ריקה.
 
גם כאשר מאובחנת רגישות ללקטוז, לרוב אין הצדקה להימנעות גורפת ממוצרי חלב, שהרי לא מדובר באלרגיה, שהינה תגובה מסוכנת לחלבון החלב. עם זאת, יש להקפיד על ניהול נבון של צריכת חלב ומוצריו.
 
מבחינה מעשית, הוכח כי מרבית האנשים שסובלים מירידה בפעילות האנזים מסוגלים לצרוך כמות לקטוז יומית המשתווה לזו שבשתי כוסות חלב, בתנאי שצריכת הלקטוז מתבצעת תוך כדי ארוחה, ובתנאי שכמות הלקטוז המקסימאלית לצריכה בבת אחת שווה לזו שבכוס חלב אחת (כ-10 גרם).
 
למרות הנתונים הללו, אנשים רבים הרגישים ללקטוז נמנעים כליל מצריכת מוצרי חלב. הימנעות זו, לא רק שאינה מחויבת המציאות, אלא היא בעלת השלכות שליליות על המצב התזונתי, ובעיקר על משק הסידן בגוף. הוכח כי הימנעות ממוצרי חלב או הפחתה דרסטית בצריכתם מפריעות לצריכה של  סידן בכמות מספקת ולבניית מסת עצם נאותה. 

החלב חיוני לצריכה יומית נאותה של סידן 

אכן, קשה ואף כמעט בלתי אפשרי להגיע לצריכת הסידן היומית המומלצת ללא צריכה של מוצרי חלב. מסיבה זו, חשוב שמי שאובחן כבעל אי סבילות ללקטוז, יקבל בנוסף להדרכה נכונה לגבי השימוש המושכל במוצרי חלב, גם מידע על הימצאותם של מוצרים דלי לקטוז במקרר החלב, לצד שורה ארוכה של מוצרים מגוונים, בעיקר גבינות קשות, הדלים בלקטוז כתוצאה מטכנולוגיית הייצור שלהם.
 
תנובה, כחברת המזון הגדולה בישראל, רואה עצמה מחויבת לקהילה בתוכה היא פועלת. מתוך מחויבות זו, פותח לראשונה בישראל חלב טרי דל לקטוז (2% שומן) בקרטון, המכיל 0.5% לקטוז בלבד, בעוד תכולת הלקטוז הטבעית בחלב היא 5%.

מוצרי חלב נוספים המכילים עד 0.5% לקטוז בלבד

  • גבינות צהובות  כגון עמק במגוון אחוזי שומן
  • שוקו תנובה ומשקאות חלב תנובה (כגון בננה, פונץ' בננה וכו') - כל הטעמים​
  • דיאט יופלה - כל הטעמים
  • יופלה 360 – בקבוקוני משקה פרוביוטי
  • גבינה פיראוס בולגרית מסורתית
 
גבינת קוטג' אמנם מכילה לקטוז בתכולה הגבוהה מ 0.5%, אך  פחות מגבינה לבנה. גם מוצרי חלב מוחמצים (יוגורט) הם לרוב מומלצים יותר לאלו הסובלים מפעילות לקטאז נמוכה. בחינת הצריכה של מוצרי חלב אלה מבוססת על ניסוי וטעייה של הצרכן באופן אינדיבידואלי. כמו כן, מומלץ לשלב את מוצרי החלב עם מזונות נוספים כגון לחם, פירות, ירקות וגרנולה.

עוגת גבינה פירורים

מאכל מפנק הוא חלק חשוב בשמירה על בריאות נפשית ושמחת חיים. פנקו את ילדיכם מידי פעם בממתק ואם אפשר שיכיל גם רכיבי תזונה מועילים כגון מוצרי חלב.

שף: יונתן וקסלר