מנוזלי למוצק - זה ממש משחק ילדים

מנוזלי למוצק - זה ממש משחק ילדים

צוות דיאטניות תנובה

מזל טוב! הגעתם בשעה טובה לשלב בו התינוק שלכם מוכן להתחיל במסע של המעבר האיטי- ממזון נוזלי למזון מוצק? קבלו את המדריך שיוביל אתכם לאורכו של המסלול המרתק והכל כך חשוב הזה.

מנוזל למוצק עם מה נתחיל?

על פי משרד הבריאות אין העדפה לפירות או ירקות כמזונות ראשונים. יחד עם זאת, הורים לא מעטים מעדיפים להתחיל עם הירקות שהם מתוקים פחות ורק אח''כ לעבור לפירות שעלולים בגלל טעמם המתוק להיחשב לאטרקטיביים יותר בעיני התינוק.
אחד העקרונות החשובים מתחילת המעבר למוצקים הוא לבסס תפריט עשיר במזונות המכילים ברזל (בשר, עוף, טחינה ועוד) לאור שכיחות גבוהה של אנמיה בקרב תינוקות.
בין גיל 4-6 חודשים ניתן לחשוף את התינוק למזון מוצק אך רק אחרי שהתינוק הראה סימני מוכנות ובכמויות מזעריות.

ירקות
מרק טחון/ ירק מבושל ומעוך בבלנדר לעיסה חלקה (ניתן להכין מגזר, קישוא, בטטה, דלעת וכו- בהמשך ניתן יהיה להוסיף לכל ירק גם מעט עוף או הודו מעוך וגם אורז.

פירות 
מומלץ להתחיל ברסק של תפוחים, אגסים, בננות.

ומה לגבי דגנים?

רצוי לחשוף את התינוק למזונות המכילים קמח חיטה לפני גיל 7 חודשים, מומלץ בשילוב עם הנקה וזאת כדי להפחית את הסיכון להתפתחות צליאק.
 
קטניות
 ניתן להוסיפם למרק או להציע אותם כמנה נפרדת: אפונה ירוקה, עדשים אדומות, שעועית לבנה. מומלץ להתחיל בעדשים אדומות הקלות יותר לעיכול ולהמשיך באפונה יבשה, שעועית לבנה ואפילו חומוס.
 
בשר ומזונות עשירים בברזל
ניתן לתת החל מגיל חצי שנה. חשוב לבחור, כמאכלים ראשונים, מזונות עשירים בברזל, כגון: בשר בקר, הודו ,ביצים, עוף, קטניות וכו'.

ומה הלאה?
לקראת גיל 8 חודשים תפריטו של התינוק יכול להכיל שתי ארוחות המורכבות ממזון מוצק. ניתן לחשוף אותו לעוד טעמים חדשים ומגוונים ולהתחיל חשיפה למרקמים  שונים – ככל שהתינוק מתרגל לאכילת מזון מוצק כך ניתן להעבירו לאכילה של מזונות בעלי מרקם פחות נוזלי ומעט יותר גס.

מאילו מזונות להימנע?

את החשיפה לפרי הדר, מנגו, קיווי, תותים ולעיתים שזיפים כדאי לדחות בכמה חודשים שכן הם לעיתים מעוררים אלרגיות. אין לתת דבש לפני גיל שנה.

ומה לגבי מוצרי חלב?

על פי משרד הבריאות ניתן להתחיל עם חשיפה למוצרי חלב, כגון: יוגורטים וגבינות רכות כבר בגיל חצי שנה אך חשוב קודם לכן לבסס את תפריט התינוק במזונות עשירים בברזל. כשלחלב פרה ניגר (ההמלצה היא להמתין עד לגיל שנה בנוסף מומלץ להשתמש  במוצרי חלב שאינם ממותקים.
וכמובן, להימנע מכל מה שעלול לגרום לחנק כגון: צ'יפס, פופקורן, אגוזים, תירס, ענבים שלמים או נקניקיות.
 
משרד הבריאות ממליץ שלקראת גיל שנה תגבירו בהדרגה את המעבר למזונות אותם הילד יכול להחזיק בין אצבעותיו וללעוס בפיו: חתיכות ירק מבושל, פירות בשלים ורכים, עוף מבושל, קוביות גבינה.
 
בתיאבון ובהצלחה!