המתבגר רגיש ללקטוז? אין סיבה לוותר על מוצרי חלב

המתבגר רגיש ללקטוז? אין סיבה לוותר על מוצרי חלב

מסתבר שכל אחד מאיתנו מייצר כבר מלידתו אנזים בשם לקטאז שתפקידו לפרק את הלקטוז במערכת העיכול, אולם ככל שהגיל עולה כך עולה גם השכיחות של אי הסבילות ללקטוז (ולכן היא עדיין איננה שכיחה בגיל ההתבגרות). למרות זאת ולמען אלו שחווים אי סבילות שכזו קבלו טיפים לניהול&nbsp;<a href="https://www.tnuva.co.il/Child_Nutrition/children-nutrition" target="_blank">תזונה נכונה</a>.

אגב, האם ידעתם שגם למוצא יש תפקיד? אי הסבילות ללקטוז שכיחה יותר בישראל בקרב יוצאי אשכנז וערבים מאשר אצל שאר האוכלוסייה.

למה צריך לצרוך בגיל ההתבגרות כמות נאותה של סידן?

להימנעות יש השלכות שליליות העלולות להשפיע על מאזן הסידן בגוף ועל היכולת לבנות מסת עצם.
ויתור על חלב ומוצריו על רקע רגישות ללקטוז יכול לגרום לחסרים תזונתיים.
מדוע זה חשוב כל כך למתבגרים ? העצמות שלנו נבנות משנותינו הראשונות ועד לגיל 20 בקצב מואץ כך שלקראת סופו של גיל ההתבגרות הן מכילות יותר מ-90% מהסידן שיהיה בהם אי פעם.  את הכמות המקסימלית משיגים בסביבות גיל 30.
על מנת להגיע למסת עצם אופטימאלית ולהוריד את הסיכון לאוסטיאופרוזיס (בריחת סידן) בגיל מבוגר חשוב מאד להקפיד על צריכה נאותה של סידן, כשלמעשה כמעט בלתי אפשרי להגיע לכמות היומית המומלצת שלו  ללא צריכה של מוצרי חלב.

כיצד מגיעים לצריכה נאותה של סידן במצב של אי סבילות ללקטוז?

על ידי שילוב נכון של מוצרי חלב דלי לקטוז ומזונות צמחיים שהם עתירי סידן.
מתבגר בגילאי 9-18 צריך לצרוך 1300 מ"ג  ולכמות הזו אפשר למשל להגיע בקלות כך:
כוס חלב תנובה טרי דל לקטוז (200 מ''ג סידן)+ 2 פרוסות של עמק לייט 9% (560 מ''ג סידן)+ כ-60 גרם/ 2 חופנים של שקדים (153 מ''ג סידן)+ 3 כוסות ברוקולי מבושל (193 מ''ג סידן) + גביע יוגורט יופלה 0% (225 מ''ג סידן).
חברת תנובה מעמידה לרשותכם מגוון של מוצרים דלי לקטוז. כך למשל חלב טרי דל לקטוז (2% שומן) מכיל 0.5% לקטוז בלבד, עשירית ממה שקיים בחלב רגיל. מוצרים נוספים שמכילים כמות נמוכה שכזאת של לקטוז הם:
• גבינות קשות (גבינה צהובה) בכל אחוזי השומן
• שוקו תנובה
• דיאט יופלה - כל הטעמים
• יופלה 360
• גבינה בולגרית מסורתית

כן זה אישי! רמת הרגישות משתנה אצל כל אחד. הלקטוז - סוכר החלב, הוא מקור אנרגיה המסייע לגופנו לספוג מינרלים חשובים כמו סידן, ברזל ומגנזיום. רובם של אלו הסובלים מירידה בפעילות אנזים הלקטאז יכולים עדין לצרוך כמות לקטוז הזהה לזו שקיימת בשתי כוסות חלב אך חשוב להקפיד לצרוך את הלקטוז תוך כדי אכילה של מוצרים נוספים דוגמת לחם, פירות, ירקות, גרנולה וכו' וכך להקל על עיכול הלקטוז.
כדאי לדעת שגבינת קוטג' היא בעלת תכולה נמוכה יותר של לקטוז (1/3בהשוואה לכוס חלב) ושיוגורט מתעכל בקלות רבה יותר על ידי הרגישים, כשאת רמת התגובה והרגישות בוחן כל אחד בצורה אינדיבידואלית ופועל בהתאם. לרגישים במיוחד יש אפשרות להיעזר בתוסף לקטאז.
מזונות נוספים התורמים למשק הסידן הם:  טחינה , שקדים , שומשום, כרוב, תרד, סרדינים וסויה.

ועכשיו, רעיונות מפתיעים לנשנושים בריאים דלי לקטוז

שיפודי בריאות- שפדו לסירוגין קוביות גבינת עמק לייט וביניהם ירקות- עגבניות שרי, מלפפון, סלק וכו' ותקבלו שיפוד צבעוני ובריא.
שייק חלבה ושקדים- 2 תמרים+2 כפיות טחינה+ כוס משקה שקדים תנובה+ 4 קוביות קרח ועבדו אותם במעבד המזון
(באדיבות השף ניב כהן).
נשנוש ים תיכוני- הכינו קוביות אבטיח ופזרו מעליהן גבינה בולגרית 'פיראוס' 5% ותקבלו שילוב מתוק- מלוח ומנצח.
ארטיק בריאות- טחנו במעבד מזון מנגו+3 יחידות של פסיפלורה+ 1/3 כוס חלב תנובה דל לקטוז+ 1/3 כוס מיץ תפוזים וצקו לתבניות של שלגונים (באדיבות השפית מאיה דרין).

בתאבון