הסיבות )והפתרונות( לתזונה לקויה בגיל ההתבגרות

הסיבות (והפתרונות) לתזונה לקויה בגיל ההתבגרות

צוות דיאטניות תנובה

אכילה מרובה של חטיפים, ניסיונות לעשות דיאטה, עישון ומחסור בשעות שינה – אלו הן רק חלק מהסיבות לתזונה לקויה בגיל ההתבגרות. אז איך גורמים לבני הנוער לאכול מזונות בריאים ומזינים? הנה מספר דרכים.

חשיבות התזונה המאוזנת בגיל ההתבגרות רבה במיוחד בעיקר כי נזק שנגרם בתהליך הגדילה עלול להיות בלתי הפיך בשנים מאוחרות יותר ולצערנו דווקא בגיל זה קיים קושי רב להשיג את ההמלצות התזונתיות ומתרחשות התנהגויות שעלולות לעודד השמנה.

הסיבות לכך יכולות להיות רבות:
  1. גיל ההתבגרות הוא גיל ההתמרדות והיא באה לידי ביטוי גם בהרגלי האכילה.
  2. למתבגר יש בד"כ העדפות מזון ברורות והוא ידבק בהם ולא ינסה לגוון את התפריט כפי שרצוי היה שיעשה למען השגת תפריט מאוזן ובריא עבורו.
  3. ילדים נוהגים לוותר על ארוחת הבוקר כדי שיוכלו לגנוב עוד קצת דקות של שנת הבוקר המתוקה. נתון זה כבר גורם לנקודת פתיחה גרועה עבור הסטטוס התזונתי הכולל של המתבגר בשאר היום.
  4. אם נוסיף לכך את העובדה שהמתבגר כבר בוחר לעצמו את רב המזון וכידוע לנו - בריאות אינה בראש מעיניו עדין, הוא יעדיף בד"כ מזון בעל מקובלות חברתית כגון פיצה או המבורגר ויעדיף כמובן מזון קל ומהיר הכנה, כגון כריך על פני לעמוד ולחתוך סלט.
  5. למתבגר אין בד"כ סדר יום שמאפשר אכילה מסודרת והוא " חוטף " יותר מאשר יושב ואוכל ארוחה מסודרת ליד השולחן.
  6. פעמים רבות גם יקרה שהמתבגר יעדיף לעסוק בפעילויות אחרות (כגון: ספורט) על פני הארוחה גם אם הגיע שעתה, דבר שיכול לגרום לו לאכילה בלתי מספקת עבור צרכיו. לעיתים יקרה ההפך - הפעילות האחרת תהיה צפייה בטלוויזיה או משחק במחשב, שלרב מלווה  ב"נשנושים" שבאים על חשבון ארוחה מסודרת. כמובן שהצפייה בטלוויזיה גם נעשית על חשבון שעות פעילות והוצאת אנרגיה, מה שיכול להוות גורם נוסף להשמנה בגיל זה.
  7. בעיה נפוצה: ניסיון לרדת במשקל. בגילאים אלו הנערות והנערים מתפתחים מינית. כחלק מהתפתחות זאת הנערים מפתחים בעיקר את מסת השריר ואצל הנערות מתפתחת בעיקר רקמת השומן בעכוז, ירכיים, שדיים ובבטן. "התמלאות" זו, שהיא חלק בלתי נפרד מהתפתחותן המינית מרתיעה נערות רבות והן מתחילות לעשות דיאטות לא מבוקרות, שגורמות לתת תזונה ולפגיעה בהתפתחותן, או כתוצאת לוואי מהן, נגרמת במקרה הקל יותר רק השמנה ובמקרים קשים יותר מתפתחות הפרעות אכילה כגון אנורקסיה או בולימיה.
  8. גיל ההתבגרות מאופיין בבעיות וטרדות מנטליים קשים בעיקר על רקע חברתי. התסכולים הנובעים מהטרדות יכולים לגרום לשינויים משמעותיים בתזונת המתבגר.
  9. בעיה שכיחה לא פחות בגיל זה היא פצעי הבגרות. ברור שתזונה נכונה ומאוזנת יכולה לעיתים לעזור להקלת המצב.
  10. לצערנו, כיום בני נוער רבים מעשנים, עובדה שללא ספק פוגעת בבריאות בכלל אך בין השאר גם מפריעה לספיגה יעילה של ויטמינים. כך גם לקיחת גלולות נגד הריון, צמחונות, טבעונות ומצבי מתח וחרדה שהם מצבים שכיחים ביותר בגיל זה.
  11. לא פחות בעייתית אצל בני נוער היא בעיית השינה. לרובם חסרות שעות שינה והם עייפים שעות רבות במשך היום . מעבר לעובדה שזה עלול לגרום לאכילת יתר, הרי שהעייפות פוגעת בחילוף החומרים של הגוף וכמובן ביכולתו לספוג ולנצל היטב את הויטמינים.

​ אז מה עושים?

על מנת להקטין היווצרותם של מחסור תזונתיי בתזונת המתבגרים, דיאטה בריאה למתבגרים צריכה להתבסס על מגוון רחב של מזונות ככל האפשר, עם דגש על מזונות בעלי ערכים תזונתיים גבוהים מכל קבוצות המזון.כדאי להקפיד על 3 ארוחות עיקריות ביום ועל ארוחות ביניים קטנות ביניהן.

  • מומלץ לאכול לפחות ארוחה אחת חמה ביום.
  • מומלץ לנסות למעט ב"ג'אנק פוד" ולהעדיף מזון שהוכן בבית.
  • יש להמעיט בשימוש בחומרים משמרים ובצבעי מאכל.
  • יש להקפיד על גיוון בתפריט. לדוגמא: סוגי מזון - לאכול סוגים שונים של ירקות ופירות, ובטעם - גם אם אוכלים עוף כל יום - יש לגוון בהכנתו.
  • יש להמעיט בצריכת סוכרים פשוטים ולהעדיף מזונות בעלי ערכים תזונתיים גבוהים.
  • חשוב להעשיר את התפריט במאכלים עתירי סידן (כגון: מוצרי חלב - עדיף מועשרים בסידן, יוגורט, גבינות קשות, סרדינים, טחינה או ירקות כמו תרד או ברוקולי). 
  • יש להעדיף עוף ודגים על פני בשרים שמנים.
  • יש להרבות בשתייה (מומלץ לשתות 8-10 כוסות נוזלים ביום. עדיף מים).

ובנוסף, חשוב לשלב פעילות גופנית - זהו חלק בלתי נפרד מהקפדה על בריאות ומשקל גוף תקין.

רצועות בקר וירקות בטמפורה

"אווזית" הינו נתח המכיל פחות מ- 5% שומן ומכיל פחות כולסטרול מאשר בעוף הודו או דגים.

שף: יוסי אלסברג