קלים להשגה-למה משקאות קלים...

קלים להשגה: למה משקאות קלים לא מומלצים לבני נוער

צוות דיאטניות תנובה

קלים להשגה: למה משקאות קלים לא מומלצים לבני נוער?

שתיית משקאות קלים ועתירי סוכר מוסיפה עד מאות קלוריות מיותרות ביממה. האם משקאות דיאטטיים הם חלופה טובה? מה לגבי הקפה? וכמה כוסות מים על בני הנוער לשתות ביום? כל התשובות בפנים.

למים בגופנו תפקיד מכריע בכל הקשור לדילול הדם לשם הקלת זרימתו בעורקים, המסת המזון והפצתו בתהליך חילוף החומרים. הדם, המשתתף בריאקציות כימיות בגוף, נושא ומפיץ חומרים כימיים והורמונים בין תאי הגוף, מסייע בהתחדשות תאי הגוף ובוויסות חומו. כמו כן, משמש ערוץ לסילוק פסולת ומלחים מהגוף בצורת שתן וזיעה.

ברור על כן שהמים הם גורם מכריע וחיוני לעצם יכולתנו לחיות ולהתקיים. ידוע שגוף האדם יכול לשרוד ללא מזון מוצק לתקופות ארוכות יחסית. לעומת זאת יכולת הגוף לשרוד בתנאי צמא היא מוגבלת ביותר ובמקרה זה הגוף יגיע למצב התייבשות וסכנת חיים תוך זמן קצר.
 
שיבוש מאזן המים בגוף האדם גורם לתופעות של תשישות, סחרחורת, כאבי בטן, דופק מהיר וכאבי ראש. כדי להימנע מכל אלה, יש לשתות מים לאורך כל שעות היום.

מה לשתות?
נוזלים רבים נכנסים לגופנו במהלך היום: מים, משקאות חמים כמו קפה ותה ומשקאות קלים ממותקים בסוכר או בממתיקים מלאכותיים. אחד הגורמים המובילים להשמנה במבוגרים, ובעיקר בילדים ונוער הוא שתיית משקאות קלים ממותקים. ההערכה היא כי צריכת הקלוריות היומית הממוצעת בארה"ב המתקבלת ממשקאות קלים בלבד מגיעה לכ- 300-450 קלוריות!

בישראל, מסתבר, לא נופלת צריכת המשקאות הקלים בפופולאריות שלה – בני הנוער הישראלים תופסים את המקום הראשון בעולם בצריכת משקאות מוגזים וממותקים!

הקשר הישר שבין צריכת משקאות קלים להשמנה הוכח במחקרים, לכן, ברור לכל כי בעידן שבו השמנה הינה מנת חלקם של כ- 70% מהאוכלוסייה, מוטב להמעיט בצריכת משקאות אלה ככל שניתן.
 
האם משקאות דיאטטיים הם החלופה?
באופן חלקי בלבד. לא מומלץ לצרוך ממתיקים מלאכותיים בכמות גדולה, ומעבר לכך מחקרים מצביעים על כך, שלמרות שמשקאות אלה אינם מכילים סוכר, הטעם המתוק מטעה את מנגנוני הגוף ומייצר תחושת רעב, שבעקבותיה עולה הצריכה הקלורית.
 
האם שתיית קפה מספקת לגוף נוזלים?
בעבר היה מקובל להתעלם מאספקת הנוזלים המגיעה משתיית קפה בשל העובדה שהוא מגביר את ייצור השתן והפרשת הנוזלים מהגוף. הגישה המקובלת כיום "סופרת" את כוסות הקפה במכסת הנוזלים היומית למרות הגברת הפרשת השתן.

בכל מקרה, אין לעבור את הכמות היומית של 4 ספלי קפה ליום.

מים - המשקה האופטימלי
מים הם המשקה הטוב ביותר לגוף, הם אינם מכילים קלוריות כלל וגם לא חומרים מוספים מזיקים.
 
מהי כמות הנוזלים הנכונה לצריכה?
תלוי. תלוי במזג האוויר, תלוי בצריכת הפירות והירקות (המכילים אחוז גבוה מאד של מים), תלוי בפעילות הגופנית, תלוי בצריכת הנתרן, תלוי בצריכת מוצרי חלב ניגרים...תלוי, תלוי...
אז איך נדע? האם על פי תחושת הצמא? רצוי שלא. מנגנון הצמא אצל רובנו מנוון במידה כזו או אחרת, וייתכן שלמרות מחסור של נוזלים בגוף לא נחוש תחושה של צמא.

 
​גילאים כמות המים המומלצת ליום (ליטר)​
נוער בנים​
9-13​ 1.8 (כ- 8 כוסות מים)​
14-18​ 2.6 (כ- 11 כוסות מים)​
נוער בנות​
9-13​ 1.6 (כ- 7 כוסות מים)​
14-18​ 1.8 (כ- 8 כוסות מים)​

מתי רצוי לשתות?

כל היום. מרגע ההשכמה ועד השינה, לפני ולאחר פעילות גופנית
אין כל מניעה לשתות מים עם אוכל או עם פירות: התפיסה ששתייה יחד עם האוכל גורמת לפגיעה כלשהי בעיכול איננה נכונה.
 
שתו לרוויה!!!