המורדים לחנך את הנוער לתזונה בריאה

המורדים: לחנך את בני הנוער לתזונה בריאה

צוות דיאטניות תנובה

כל הורה לילד מתבגר יודע שהגילאים הללו מתאפיינים בצורך של בני נוער "לעשות דווקא", לצד העדפה לחטיפים ולמזון לא בריא במיוחד. אם תהיו סבלניים ותקפידו על מספר כללים פשוטים, תוכלו להרגיל אותם לארוחות משפחתיות מזינות ובריאות, ועל הדרך תצברו זמן איכות עם ילדיכם.

אוכל ואכילה הם מהמוקדים המועדים לפורענות ולעימותים בין הורים וילדים, אנחנו חשים שחלק מהאחריות ההורית שלנו היא לדאוג לבריאות הילדים, וחלק מבריאות הילדים היא מזון בכלל והאכלה בריאה בפרט. לוודא שהם אוכלים את אבות המזון, שהם אוכלים את כל מה שצריך בשביל לגדול.
כשהם היו קטנים הבעיות היו קטנות, עכשיו כשהם גדולים, הבעיות גדולות. הילדים שלנו, והמתבגרים בפרט, דעתנים, עקשנים, ולעיתים קשה לנו להתמודד איתם.

אל תשכחו, בכל גיל, אנחנו עדיין ההורים שלהם והם זקוקים ליד המכוונת שלנו, גם אם הם בשלב שהם מורדים ולעיתים "נושכים" את היד המאכילה.
 האכלה בריאה אינה רק סכום רכיבי המזון שנאכלו על ידי הילד. האכלה בריאה היא אכילה שנעשית בנינוחות ובאווירה נעימה, מתוך מתן כבוד לנער/ה, לתחושותיהם, העדפותיהם, רגשותיהם ומתוך מתן אמון בהם.

בקיצור, האכלה בריאה היא לא רק מה, אלא גם מי, איך ואיפה!
אז איך עושים את זה?
 
1. לא מכריחים. 
כל כפייה מעוררת דחייה וכעס, וחוזר אלינו בהפוכה, בהתנגדות נמרצת יותר.
חיזוק חיובי כבר אמרנו? הם החליטו שמעכשיו הם צמחוניים ולא אוכלים בשר, אוקי, לנשום עמוק, לא להתעצבן. חזקו ועודדו אותם כשהם אוכלים בכלל, ומזון בריא בפרט, ואל תאמרו דבר כשהם לא עושים זאת.
מעבר לצמחונות היא תופעה שכיחה אצל מתבגרים, הורים רבים נבהלים מהחלטה זו, בעיקר לאור החשש שהתנזרות מבשר תיצור מחסור חמור בברזל  ואחריה לאנמיה.
לעיתים המתבגר יודע מה הוא לא רוצה לאכול, אבל אין לו את הידע להשלים את אבות המזון אשר הוא זקוק להם לגדילה התקינה שלו. העצה שלנו - אל תתביישו להתייעץ עם איש מקצוע מומחה.
 
2. אוכלים איתם. 
בגיל ההתבגרות הרבה פעמים ארוחת הערב היא ההזדמנות לפגוש את החבר'ה בבית.
ארוחת ערב משפחתית היא הזדמנות לדבר, לשמוע מה קורה, וגם להכין ביחד ארוחה בריאה ומזינה שכל המשפחה אוכלת.

3. הקניית הרגלים -  יושבים ליד השולחן.
לשבת ביחד ליד השולחן, לערוך את השולחן ביחד.
מייצרים "טקס" קטן ופרטי, באזור  בבית שמיוחד לכך.
שעה ללא מחשב, פלאפון, אס.אמ.אס או טלוויזיה.
 
4. יוצרים אווירת אכילה נעימה ורגועה.
האווירה בזמן הארוחה חייבת להיות נינוחה. אוירה לחוצה אינה מאפשרת לעיתים לאכול כלל ויוצרת מצב בו האוכל הופך לכלי בידי הילד שבעזרתו הוא מבטא מערכת יחסים שלמה:
"הכרחת אותי לאכול, אני דווקא לא יאכל" .
"עצבנת אותי, אני אראה לך".
אז איך יוצרים אוירה נעימה סביב השולחן?
קודם כל מכבים את הטלוויזיה ומדברים איתם.
מתעניינים איך היה היום בבית הספר? מה חדש? יש שיעורים? איך היה בחוג?
 
5. האוכל הבריא המוגש חייב להיות טעים, כמו גם אסטטי ומעורר תאבון.
תשקיעו במראה הצלחת! ההגשה היא חלק מיצירת האווירה הנעימה.
גייסו את המתבגרים לטובת שיפור המראה וההשקעה במנות.
 
6. לא נלחצים כשהמתבגר נתפס לסוג מזון אחד לתקופה ארוכה. 
תופעה מאד נפוצה אצל ילדים, וגם אצל חלק מהמבוגרים  "להיתפס" למזון מסוים, ולבקש אותו יום אחר יום.
פיצה או פסטה? לא רעיון כל כך גרוע, הן חלק מאבני היסוד של המטבח האיטלקי. משהו כאן מרגיש לנו "לא בריא"? לא מגוון מספיק? גוונו את מה שהם אוהבים!
שימו לב שהם אוכלים את כל אבות המזון, ובממוצע השבועי משלימים את החסרים.

בהצלחה!

סלט פילה עוף, ביצים וירקות

אפשר לשלב עוף בתפריט הילדים ע"י שימוש בפילה עוף של "מאמא עוף", העשוי מנתח חזה עוף שלם.

שף: קובי פרסול