איך שומרים על היתרונות הבריאותיים של הקפה?

זמן קריאה: 4 דק'

הוא ידוע בסגולותיו כמשקה ממריץ התורם לשריפת שומן יעילה, שיפור ביצועי ספורט ותרומה של מגוון מינרלים וויטמינים חיוניים לגוף. אז איך נהנים מכל הטוב שכוס קפה איכותי יכולה לספק?

את פולי הקפה גילו באתיופיה לפני כ-900 שנה, האגדה מספרת כי רועי צאן מקומיים, שמו לב שהעיזים שלהן נמרצות ושמחות, במיוחד לאחר שאכלו את פירות עץ הקפה שבהם שוכנים הפולים.

הקפאין, החומר המצוי בפולים, ידוע כחומר ממריץ, מעלה לחץ דם ומעורר ולכן נצרך כאמצעי לשיפור ביצועי ספורט וכדי למנוע עייפות. עם השנים התפתחה סביב הקפה תרבות ענפה, חובקת עולם, ומגוון פיתוחים של מוצרי קפה ומוצרים נלווים שהפכו לתעשייה שלמה. כיום מרבית העולם שותה קפה, למעשה, זהו המשקה הנפוץ ביותר בעולם אחרי מים.

הקפה מכיל, מלבד קפאין, גם שורה של וויטמינים וחומרים נוספים התורמים לבריאות ולהזנת הגוף. כמו ויטמין B2, ויטימין B6, אשלגן, מנגן ומגנזיום. בנוסף, קפה מכיל חומרים נוגדי חמצון בכמות נאה, נוגדי חמצון אמונים על חיסול הרדיקלים החופשיים בגוף ועל כן מיוחסות להם תכונות אנטי סרטניות, כמו כן נוגדי חמצון משמשים להאטה של תהליכי הזדקנות בגוף העלולים לגרום למחלות כמו מחלות לב ואלצהיימר. למעשה, כיום מקובל להניח,  כי מרבית נוגדי החמצון שאנו מקבלים מגיעים מקפה, שמרבית האנשים צורכים יותר מכוס אחת ממנו.

למרות כל התכונות החיוביות של הקפה, הוא נתפס לא פעם גם כמשקה שיכול לפגוע בתזונה ובאורח חיים בריא. מדוע זה קורה? עם השנים וככל שהתפתחה תעשייה ותרבות הקפה, צורות הכנה התפתחו והשתכללו אבל לא בהרכח תרמו לבריאות המשקה.  הוספת סוכר, חלב ושאר המוצרים הנלווים לקפה הופכים אותו למשקה בעל ערך קלורי רב וללא הרבה תועלת תזונתית. כדי ליהנות מקפה בריא באמת, כדאי להקפיד על כמה כללים:

קפה

כאשר מתייחסים לקפה כמשקה בעל סגולות בריאותיות, מתכוונים לקפה אספרסו או שחור. מנת אספרסו, אמריקנו וקפה שחור שהוכנו מפולי קפה קלויים שנטחנו באותו רגע, הם המקור הטוב ביותר לקפה בריא. מוצרי קפה מעובדים כמו אבקות קפה נמס, קפסולות או משקאות קפה מוכנים וממותקים אינם נכללים בקטגוריה.

את הקפה מומלץ לטחון סמוך להכנה זאת כי יש לו נטייה להתחמצן במהירות ובכך לאבד את יעילותם של נוגדי החמצון.  יש להכין במכונה להכנת קפה כמו מקינטה או מכונת אספרסו. גם קפה שחור מבושל או כזה שהוכן עם מים רותחים יעניק לנו את סגולותיו הבריאותיות

סוכר

לקפה טעם מריר אופייני ולכן מקובל מאוד להמתיק אותו באמצעות סוכר או תחליפי סוכר. מרבית האנשים לא יסתפקו בכוס אחת של קפה ביום, או בכפית סוכר אחת בכל פעם, וכך צריכת הסוכר עולה. כיום, נחשבת מחלת הסכרת למגפה בעולם המערבי והסיבות לכך קשורות באופן הדוק לתזונה המערבית המאופיינת, בין היתר, בצריכת כמויות גדולות של סוכר. גם השימוש בתחליפי סוכר כמו סוכרזית, נותר עד היום שנוי במחלוקת ובמהלך השנים, הם עמדו בכמה מחקרים שבחנו את תרומתם למחלת הסרטן וכן לבעיות מטבוליות ותזונתיות. ההמלצה שלנו היא להפחית את כמות הסוכר בקפה עד הפסקה מוחלטת, כך תוכלו ליהנות מהקפה בתצורה הטבעית שלו ותפחיתו משמעותית את כמויות הסוכר בתפריט היומי.

חלב 

 הוספת חלב, שמנת ואפילו קצפת לקפה מקובלים בכל העולם, משקאות כמו קפוצינו, לאטה וגם הנס קפה הביתי, מבוססים על שילוב של חלב וקפה, שביחד מעניקים משקה שהוא סמיך יותר עם מרירות מעודנת . בכמות של עד חצי כוס חלב ביום אין כל פסול וזהו גם מקור טוב לחלבון. אולם כאשר הכמות גדולה יותר, עולה גם הצריכה הקלורית שמוטב לשמור לתזונה של מאכלים אחרים ומזינים יותר. שימוש בשמנת לקפה או קצפת מעלים את אחוז השומן הרווי במשקה. מסיבות אלה ונוספות, אנשים רבים החליפו בשנים האחרונות את החלב שבקפה שלהם לחלב צמחי. מחקרים רבים מראים כי הגדלת הצריכה היומית של מוצרים מהצומח תורמת לשיפור הבריאות הכללית, למערכת העיכול, מאזן הסוכר בדם ועוד.